نظام آموزشی ایتالیا که قدمتی دیرینه دارد، پرورش‌دهنده چهره‌های شاخصی همچون مارکوپولو، دانته و میکل‌آنژ بوده است. ایتالیا در جنوب اروپا واقع شده و از شبه‌جزیره ایتالیا، سیسیل، ساردینا و بخش‌هایی در سوئیس تشکیل شده است. این کشور هشتمین اقتصاد صنعتی جهان را داراست و دین رسمی آن مسیحیت و زبان ملی آن ایتالیایی است.ّهزی

دانستن اطلاعات پایه در مورد ایتالیا برای مهاجرت تحصیلی به این کشور کافی نیست. آشنایی با نظام آموزشی ایتالیا و مقایسه آن با سایر کشورهای اروپایی، گامی ضروری برای تصمیم‌گیری آگاهانه در خصوص تحصیل در این کشور است. در ادامه به بررسی اجمالی این موضوع خواهیم پرداخت.

محبوبیت ایتالیا برای مهاجرت

در میان کشور‌های اروپایی که فرصت‌ های بسیاری را برای تحصیل خارج از کشور به دانشجویان بین الملل می‌ دهند ایتالیا یکی از مقرون به صرفه ترین کشور‌ها است.

به دلایل زیر هر سال هزاران نفر به قصد تحصیل در ایتالیا در رشته های محبوب و علت های دیگر به این کشور مهاجرت می‌ کنند.

مقایسه نظام آموزشی ایتالیا با اروپا

۱.شرایط آسان پذیرش و تحصیل

اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها مستلزم برآورده کردن برخی شرایط و ارائه مدارک خاص است. با این حال، ایتالیا در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی، فرآیندی نسبتا آسان‌تر برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی دارد.

در مقطع کارشناسی، متقاضیان باید دارای دیپلم دبیرستان با معدل حداقل 14 باشند. ارائه مدرک زبان ایتالیایی در سطح B2 یا مدرک زبان انگلیسی در سطح B1 (مانند آیلتس 5.5 یا تافل 70) نیز الزامی است. برخی دانشگاه‌ها ممکن است آزمون ورودی نیز برای متقاضیان در نظر بگیرند.

در مقطع کارشناسی ارشد، داشتن مدرک لیسانس مرتبط با رشته مورد نظر و همچنین ارائه مدرک زبان ایتالیایی در سطح C1 یا مدرک زبان انگلیسی در سطح B2 (مانند آیلتس 6.5 یا تافل 80) الزامی است.

علاوه بر مدارک تحصیلی و زبانی، متقاضیان باید مدارک دیگری مانند فرم درخواست پذیرش، انگیزه نامه، رزومه تحصیلی و مدارک شناسایی را نیز ارائه دهند.

هزینه تحصیل در ایتالیا در دانشگاه‌های دولتی برای دانشجویان اتحادیه اروپا رایگان است و دانشجویان بین‌المللی باید شهریه بپردازند. شهریه دانشگاه‌ها بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت است.

۲. داشتن مدرک زبان

دسترسی به منابع و اطلاعات موثق و به‌روز در ایتالیا، اغلب به زبان ایتالیایی ارائه می‌شود. این امر شامل متون قانونی، برنامه‌های درسی، گزارش‌های آماری و مقالات تحلیلی مرتبط با نظام آموزشی این کشور می‌شود. تسلط به زبان ایتالیایی به شما امکان می‌دهد تا به این منابع به طور مستقیم دسترسی پیدا کرده و درک عمیق‌تر و دقیق‌تری از ساختار، عملکرد و چالش‌های سیستم آموزشی ایتالیا کسب کنید.

داشتن مدرک زبان ایتالیایی نشان‌دهنده تعهد و علاقه شما به شناخت عمیق‌تر این کشور و فرهنگ آن است. این امر می‌تواند در تعاملات شما با افراد در ایتالیا، چه در محیط‌های آکادمیک و چه در زمینه‌های دیگر، مفید واقع شود.

برای دریافت پذیرش تحصیلی ایتالیا باید به انگلیسی یا ایتالیایی مسلط باشید. سیستم آموزشی ایتالیا در این مورد نیز نسبت به سایر کشورهای اروپایی شرایط آسان تری را در نظر گرفته‌ است. با کسب حداقل نمره تافل ۷۸، اف سی ای ۱۶۹، آیلتس ۶، تولیمو ۶۰۰ در زبان انگلیسی و یا داشتن مدرک زبان ایتالیایی B2 می‌ توانید به دریافت پذیرش ایتالیا امیدوار باشید.

برای متقاضیانی که مدرک زبان ندارند امکان تحصیل بدون مدرک زبان در برخی از دانشگاه‌ ها وجود دارد.

هزینه های پایین تحصیل و بورسیه های فراوان

3.هزینه های پایین تحصیل و بورسیه های فراوان

ایتالیا به عنوان یکی از مقاصد تحصیلی محبوب در اروپا، در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، از نظر شهریه و فرصت‌های بورسیه، مزایای قابل توجهی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. دولت ایتالیا کمک هزینه هایی برای دانشجویان در نظر گرفته است که در دو نوع بورسیه دانشگاهی و بورسیه استانی دسته بندی می‌ شوند.

  • بورسیه‌های دولتی: دولت ایتالیا بورسیه‌های مختلفی را به دانشجویان بین‌المللی با استعداد ارائه می‌دهد. این بورسیه‌ها که توسط وزارت آموزش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا (MIUR) اعطا می‌شود، می‌توانند شهریه، هزینه زندگی در ایتالیا و حتی هزینه‌های سفر را پوشش دهند.
  • بورسیه‌های دانشگاهی: بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا نیز بورسیه‌های خود را به دانشجویان برجسته بین‌المللی ارائه می‌دهند. این بورسیه‌ها می‌توانند بر اساس معیارهای مختلفی مانند عملکرد تحصیلی، زمینه تحصیلی و نیاز مالی اعطا شوند.
  • بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی: برخی از سازمان‌های خصوصی و بنیادها نیز بورسیه‌هایی را به دانشجویان بین‌المللی با استعداد در رشته‌های خاص ارائه می‌دهند.

در این کشور علاوه بر زندگی در کشوری پیشرفته با سطح رفاهیات ایده آل می‌ توانید با نظام آموزشی ایتالیا که از هر لحاظ عالی است از بابت کیفیت یادگیری خود مطمئن باشید.

4. شرایط پذیرش بر اساس معدل

شرایط معدل برای پذیرش در دانشگاه های ایتالیا بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت است. به طور کلی، دانشگاه های ایتالیا به دو دسته تقسیم می شوند:

  • دانشگاه های با نرخ پذیرش بالا: این دانشگاه ها مانند دانشگاه رم و دانشگاه آلدو مورو، شرایط معدل کمتری برای پذیرش دانشجو دارند.
  • دانشگاه های با نرخ پذیرش پایین: این دانشگاه ها مانند دانشگاه میلان و دانشگاه بولونیا، شرایط معدل سختگیرانه تری برای پذیرش دانشجو دارند. به عنوان مثال، دانشگاه میلان حداقل معدل 14.5 را برای دانشجویان ایرانی در نظر گرفته است.

دانشگاه های بدون شرط معدل نیز در ایتالیا وجود دارند که شامل پلی تکنیک میلان، دانشگاه بولونیا، دانشگاه پادوا، پلی تکنیک تورین، دانشگاه پیزا، دانشگاه فلورانس و دانشگاه ناپل فدریکو دوم می شوند. با این حال، ممکن است این دانشگاه ها برای برخی رشته های خاص معدل را نیز به عنوان یکی از معیارهای پذیرش در نظر بگیرند.

سیستم نمره دهی در ایتالیا با حروف A، B، C، D، E و F انجام می شود. برای معادل سازی معدل خود با این سیستم، می توانید از جدول زیر استفاده کنید:

نمرهمعادل ایتالیایی
16 تا 20A
14 تا 15B
12 تا 13C
10 تا 11D
0 تا 9E

مقایسه نظام آموزشی ایتالیا با اروپا

مقاطع تحصیلی

  • شباهت‌ها: ایتالیا مانند اکثر کشورهای اروپایی، سیستم آموزشی خود را به مقاطع ابتدایی، متوسطه و عالی تقسیم می‌کند. سن شروع و پایان هر مقطع در برخی کشورها اندکی متفاوت است.
  • تفاوت‌ها: ایتالیا در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی، دوره دبستان کوتاه‌تر (5 سال) و دوره متوسطه طولانی‌تر (8 سال) دارد.

سن شروع آموزش اجباری در ایتالیا 6 سالگی است، در حالی که در برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان و انگلستان 5 سالگی است.
در ایتالیا، مقطع متوسطه به دو دوره مجزا تقسیم می‌شود: متوسطه اول (3 سال) و متوسطه دوم (5 سال). این در حالی است که در برخی از کشورهای دیگر مانند فرانسه، متوسطه فقط 3 سال طول می‌کشد.

تمرکز آموزشی

  • شباهت‌ها: برنامه درسی در مدارس ایتالیا تا حد زیادی با سایر کشورهای اروپایی همسو است و بر دروس پایه مانند زبان، ریاضیات، علوم و تاریخ تمرکز دارد.
  • تفاوت‌ها: در ایتالیا، تمرکز بر روی آموزش زبان و فرهنگ ایتالیایی در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی که تنوع زبانی بیشتری دارند، پررنگ‌تر است.

مقایسه نظام آموزشی ایتالیا

امتحانات

  • شباهت‌ها: امتحانات استاندارد در پایان مقاطع تحصیلی در بسیاری از کشورهای اروپایی برگزار می‌شود.
  • تفاوت‌ها: ایتالیا به خاطر امتحانات دشوار و فشرده خود در پایان دوره متوسطه شناخته شده است، در حالی که برخی از کشورهای اروپایی از سیستم‌های سنجش و ارزشیابی متنوع‌تری استفاده می‌کنند.

امتحانات استاندارد در ایتالیا نقش مهمی در ارزیابی دانش‌آموزان و تعیین صلاحیت آنها برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر دارند. در مقطع متوسطه دوم، دانش‌آموزان ایتالیایی می‌توانند مسیرهای تحصیلی مختلفی، از جمله مسیرهای آکادمیک، آموزش فنی و حرفه‌ ای در ایتالیا انتخاب کنند.

دانشگاه

  • شباهت‌ها: دسترسی به آموزش عالی در اکثر کشورهای اروپایی برای دانش‌آموزان واجد شرایط فراهم است.
  • تفاوت‌ها: شهریه دانشگاه در ایتالیا در مقایسه با برخی از کشورهای اروپایی پایین تر است و بورسیه های متنوع تری ارائه میدهد.

شهریه دانشگاه در ایتالیا در مقایسه با برخی از کشورهای اروپایی مانند انگلستان نسبتا پایین است.
در ایتالیا، دوره کارشناسی معمولاً 3 سال طول می‌کشد، در حالی که در برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان 4 سال طول می‌کشد.

نقاط قوت

  • شباهت‌ها: بسیاری از کشورهای اروپایی به خاطر کیفیت بالای آموزش و پرورش خود در سطح جهانی شناخته شده‌اند.
  • تفاوت‌ها: ایتالیا دارای سابقه‌ای غنی در زمینه هنر، فرهنگ و خلاقیت است که در نظام آموزشی آن نیز نمود دارد.

برای مطالعه نقش تکنولوژی در سیستم آموزشی ایتالیا بر روی لینک کلیک کنید.

محبوبیت ایتالیا برای مهاجرت

سخن پایانی

نظام آموزشی ایتالیا نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد. این کشور سابقه طولانی و غنی در آموزش عالی دارد و برنامه درسی آن بر مهارت‌های پایه و خلاقیت تمرکز دارد.

ایتالیا کشوری مهاجر پذیر است که در آن از همه قشر افراد با هر زبان و رنگ و ملیتی پیدا می‌شود که نشانی از خونگرمی و مهمان نوازی مردم است.

شما با انتخاب نظام آموزشی ایتالیا به عنوان محل ادامه تحصیل خود که بسیار منعطف و کامل است، در کنار درس خواندن از دیدن جاذبه های توریستی نیز لذت خواهید برد. در این مقاله اطلاعاتی کلی درباره مقایسه نظام آموزشی ایتالیا با اروپا را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم امیدواریم مورد توجه تان قرار گرفته باشد.

درصورتیکه قصد تحصیل در ایتالیا را دارید می توانید با کارشناسان زبده موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش از طریق فرم های درخواست مشاوره و ارزشیابی تحصیلی در ارتباط باشید.

Rate this post