کشور ایتالیا با داشتن دانشگاه های معتبر در زمینه پزشکی یکی از کشور هایی است که در سالیان اخیر به شدت مورد توجه علاقمندان به تحصیل در ایتالیا و علی الخصوص دوستداران رشته پزشکی قرار گرفته است.

در مقاله پیش رو موسسه یگانه سفیران دانش سعی دارد تا دقیق ترین اطلاعات مورد نیازتان شما علاقمندان به ادامه تحصیل در رشته پزشکی به زبان انگلیسی در ایتالیا را در اختیارتان قرار دهد.

در این نوشتار می خوانیم :


 آزمون IMAT  رشته پزشکی در ایتالیا ” Medicine in Italy “
 کشورهای برگزار کنندگان آزمون رشته پزشکی در ایتالیا
 مباحث آزمون رشته پزشکی در ایتالیا
 دانشگاههای رشته پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی
 سوالات متدوال در مورد تحصیل رشته پزشکی در ایتالیا 

سطح پایین تر آزمون پزشکی در ایتالیا (IMAT) نسبت به کنکور ایران و پذیرش ساده تر آن سبب شده است که دانشجویان مستعد و علاقمند به رشته پزشکی برای ادامه تحصیل در ایتالیا سفر کنند. لازم به ذکر است که دانشجویان کشورهای خارج اتحادیه اروپا سهمیه خاص خود را دارند و امسال ظرفیت پذیرش برای دانشجویان خارج اتحادیه اروپا برابر 425 نفر است.

آزمون آی مت ( IMAT ) رشته پزشکی در ایتالیا

آزمون آی مت (IMAT) هر ساله در اواسط اکتبر (مهر ماه) برگزار شده و پذیرش دانشگاههای ایتالیا در رشته پزشکی از همین طریق انجام می شود. شرط اول شرکت در این آزمون گذراندن 12 سال تحصیلی توسط دانشجویان محترم است.

نکته 1:

جدول زمان بندی
ثبت نام آزمون و سنتر 18 – 29 September
تاریخ آزمون 17 October
انتشار نمره آزمون 26 October
انتشار کارنامه آزمون 31 October
انتشار رنکینگ لیست قبولی دانشگاه 07 November

نکته 2: تعداد سوالات IMAT مجموعا 60 سوال است و ماکزیمم نمره 90 میباشد.

بارم بندی
هر پاسخ صحیح 1.5  نمره مثبت
هر پاسخ غلط 0.4 نمره منفی
سوالات بدون جواب نمره منفی ندارد

نکته 3: بودجه بندی سوالات به شرح زیر است:

بودجه بندی سوالات
زیست 23  سوال
شیمی 15 سوال
ریاضی و فیزیک 13 سوال
منطق 05  سوال
درک مطلب 04 سوال

 

آخرین بروزرسانی مرداد ماه 1402

کشورهای برگزار کنندگان آزمون رشته پزشکی در ایتالیا

این آزمون علاوه بر ایتالیا در 16 کشور دیگر برگزار می شود که از کشور های نزدیک به ایران می توان به ترکیه (دو حوزه استانبول و آنکارا) ، امارات ، پاکستان، قبرس و عربستان سعودی اشاره کرد.دیگر کشور ها که میزبان برگزاری آزمون آی مت هستند عبارتند از :
فرانسه ، هند، لهستان ، پرتغال ،آمریکا ، یونان ، برزیل ، انگلیس ، چین ، آلمان و فلسطین اشغالی

مباحث آزمون رشته پزشکی در ایتالیا Medicine in Italy

این آزمون دارای 60 سوال است و وقت آزمون نیز 100 دقیقه می باشد . برای هر پاسخ صحیح 1.5 نمره مثبت و هر پاسخ غلط 0.4 نمره منفی محاسبه خواهد شد . از این رو حداکثر نمره کسب شده توسط یک متقاضی برابر 90 خواهد بود.

مباحث آزمون عبارتند از :

  • ریاضی
  • فیزیک
  • شیمی
  • زیست
  • منطق و استدلال و اطلاعات عمومی

دانشگاه های انگلیسی زبان در رشته پزشکی در ایتالیا

 

 

دانشگاه

ظرفیت

غیر اروپایی

اروپایی

دانشگاه ساپینزا

13

45

دانشگاه میلان

25

55

دانشگاه پاویا

40

103

دانشگاه بلونیا

20

97

دانشگاه پادوا

20

80

دانشگاه تور ورگاتا

15

40

دانشگاه تورین

32

70

دانشگاه میلان-بیکوکا

18

30

دانشگاه ناپل- فدریکو سکوندو

25

15

دانشگاه پارما

45

75

دانشگاه مسینا

56

55

دانشگاه ناپل-لوییجی وان ویتلی

50

60

دانشگاه باری

10

69

دانشگاه مارکه (آنکونا)

55

25

دانشگاه کاتانیا

60

(در مرحله تایید توسط وزارت علوم ایتالیا)

دانشگاه سینا (دندانپزشکی)

12

 دانشگاه ساپینزا (دندانپزشکی)

6

ایتالیا یکی از کشور‌های فوق‌العاده مناسب برای مهاجرت دانشجویی به شمار می‌رود و با ایجاد شرایط مطلوب برای مردم، هر ساله دانشجویان زیادی را از سراسر دنیا به این کشور جذب می‌کند. ایتالیا یکی از قوی‌ترین کشور‌های حوزه اروپا در زمینه علمی است و دانشگاه‌های سطح بالایی را در خود جای داده است. به همین علت، تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا در کشور خوش‌آب‌وهوا و خون‌گرم ایتالیا، می‌تواند برای هر دانشجوی مهاجر خوشایند باشد. شرایط مناسب زندگی در ایتالیا نشان می‌دهد که اغلب دانشجویان پس از اتمام تحصیل، با مشکلات کاری مواجه نخواهند شد.

این یکی از دلایلی است که ایتالیا مورد توجه افراد قرار می‌گیرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره پزشکی در ایتالیا بیشتر صحبت کنیم. همچنین در ایتالیا، رشته پزشکی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. مقطع کارشناسی پزشکی در ایتالیا به مدت 6 سال طول می‌کشد و پس از آن، دانشجویان می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های تخصصی پزشکی مانند جراحی، زنان و زایمان، کودکان و نوزادان و غیره ادامه تحصیل دهند و برای پذیرش در رشته پزشکی ایتالیا، دانشجویان باید شرایط زیر را داشته باشند: مدرک دیپلم متوسطه دوم یا پیش‌دانشگاهی، مدرک زبان انگلیسی معتبر مانند IELTS، TOEFL یا PTE Academic، شرکت در آزمون IMAT

درباره تحصیل پزشکی در ایتالیا

یکی از رشته‌هایی که طرفداران زیادی در ایتالیا دارد، پزشکی است که به هر دو زبان ایتالیایی و انگلیسی در این کشور تدریس می‌شود. دانشجویان زیادی هر ساله با هدف قبولی در آزمون‌های خاص برای تحصیل پزشکی در ایتالیا اقدام می‌کنند و می‌توانند با شرایط فوق‌العاده خوب و فاند‌های مختلف وارد این کشور شوند. اعتبار بالای مدارک دانشگاه‌های ایتالیا یکی از دلایلی است که دانشجویان زیادی را برای ادامه تحصیل در این کشور ترغیب می‌کند.

بسیاری از کشور‌های اروپایی مدرک دانشگاه‌های ایتالیایی را به رسمیت می‌شناسند و این نکته مثبتی محسوب می‌شود. یکی از مواردی که متقاضیان تحصیل پزشکی در ایتالیا باید به آن توجه داشته باشند، الزام گذراندن ۱۲ سال تحصیلی مدرسه است که افراد بدون این مورد نمی‌توانند در آزمون ویژه پزشکی این کشور شرکت کنند. پس از این، قبولی در آزمون دومین شرط خاصی است که پس از آن می‌توانید برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا اقدامات لازم را انجام دهید.

هزینه پزشکی

ایتالیا یکی از کشورهایی است که تحصیل پزشکی در آن از هزینه و شهریه سالانه پایینی برخوردار است. رشته پزشکی در کشورهای حوزه اروپا هزینه بیشتری دارد و همین‌طور هزینه دندانپزشکی در ایتالیا نیز با کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست. علاوه بر این، کشور ایتالیا امروزه به بورسیه‌های مختلفی شهرت دارد که امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان فراهم می‌کند. بورسیه‌های استانی و تحصیلی دو نوع معروف بورسیه‌های این کشور هستند که از طرف دولت ایتالیا و دانشگاه‌های مخصوص در اختیار دانشجویان بین‌المللی و بومی قرار می‌گیرند. بر اساس آخرین آمار می‌توان گفت هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا برای دانشگاه‌های دولتی از ۱۵۰ تا ۳۵۰۰ یورو متفاوت است. اما دانشگاه‌های خصوصی به طبع از هزینه‌های بیشتری برخوردار هستند که رقمی نزدیک به ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو را به خود اختصاص می‌دهد. این شهریه‌ها با کمک هزینه‌هایی که اکثریت دانشجویان بین‌المللی از آن‌ها استفاده می‌کنند به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد.

به عنوان مثال، بورسیه استانی ایتالیا با مبلغی نزدیک به ۵۰۰۰ یورو، هزینه تحصیل، شهریه دانشگاه و بخش زیادی از هزینه زندگی دانشجویان را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، دانشجویان به وسیله ویزای تحصیلی خود اجازه ۲۰ ساعت کار در هفته را دارند که می‌تواند به بهبود شرایط مالی و زندگی آنها کمک کند.

پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

رشته پزشکی در ایتالیا به هر دو زبان ایتالیایی و انگلیسی تدریس می‌شود. با این حال، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی به دلیل اینکه یادگیری زبان ایتالیایی برای آنها دشوار است، به تحصیل به زبان انگلیسی تمایل دارند. ۱۲ دانشگاه در این کشور این رشته را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند که همگی از دانشگاه‌های برتر دنیا هستند. بهتر است بدانید که برای تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی، به حداقل نمره آیلتس ۶ و حداقل نمره تافل ۷۸ نیازمند هستید.

جمع بندی

همانطور که مطالعه کردید، تحصیل در ایتالیا با امکانات بسیار خوبی برای دانشجویان همراه است که شرایط مطلوب زندگی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. علاوه بر این، رشته پزشکی از رشته‌های پرطرفدار در دنیا است که هدف بسیاری از دانشجویان محسوب می‌شود.

 

آخرین بروزرسانی مرداد ماه 1402


هزینه ثبت نام آزمون

هزینه ثبت نام آزمون آی مت 120 یورو می باشد.

سوالات متدوال در زمینه تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

1. آیا معدل و رزومه تحصیلی تاثیری در قبولی آزمون دارد؟

خیر . ملاک قبولی فقط آزمون است و معدل و سابقه تحصیلی تاثیری در قبولی متقاضی ندارد.


2. آیا با مدرک دیپلم رشته های انسانی و ریاضی یا فنی هم امکان آزمون دادن هست ؟

بله . تنها شرط ثبت نام در آزمون گذراندن 12 سال تحصیلی توسط متقاضی آزمون ایمت است و همه دارندگان دیپلم ( اعم از تجربی ،ریاضی ، انسانی ، فنی و …) می توانند در آزمون شرکت کنند.


3. آیا تحصیل در رشته پزشکی شرایط سنی خاص دارد؟

خیر . تحصیل در رشته پزشکی هیچگونه شرایط سنی خاصی ندارد و متقاضیان قادر خواهند بود با هر شرایط سنی ایی که دارند برای تحصیل در این رشته عازم ایتالیا شوند.


4. آیا داشتن مدرک زبان جهت اخذ پذیرش الزامی است؟

خیر. اخذ پذیرش اولیه بدون مدرک زبان نیز امکان پذیر است اما برای اخذ ویزای تحصیلی از سفارت ایتالیا وجود مدرک زبان برای دانشجو الزامی خواهد بود.


5. آیا برای دانشجویان پزشکی خارج از کشور امکان انتقال واحد وجود دارد ؟

بله .در صورت قبولی در آزمون آیمت دانشجو می تواند تقاضای تطبیق واحد داده و واحد های گذرانده در کشور مبدا را به دانشگاه مقصد در کشور ایتالیا انتقال دهد


6. آیا برای آزمون ایمت منابع درسی خاصی وجود دارد ؟

بله. موسسه یگانه سفیران دانش بهترین و جامع ترین منابع را برای آزمون پزشکی ایتالیا تهیه کرده است، دانشجویان محترم در صورت تمایل می توانند پکیج منابع آیمت را از موسسه تهیه نمایند.


7. آیا بورسیه استانی به رشته های پزشکی نیز تعلق میگیرد؟

بله.بورسیه استانی به تمامی مقاطع تحصیلی و رشته های دانشگاهی در کشور ایتالیا تعلق می گیرد.


موسسه یگانه سفیران دانش بزرگترین و زبده موسسه اعزام دانشجو و مهاجرت به ایتالیا مفتخر است که اعلام نماید هرساله تعداد قابل قبولی از دانشجویان این موسسه از آزمون آیمت با موفقیت عبور کرده و ویزای خود را جهت تحصیل در ایتالیا دریافت می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمون پزشکی در ایتالیا می توانید با کارشناسان زبده موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش (گروه اعزامی اپلای ایتالیا) تماس گرفته و یا از مشاوره حضوری رایگان ما بهره مند شوید.

پادکست اطلاعات عمومی در مورد ازمون IMAT

آزمون پزشکی و دندان پزشکی به زبان انگلیسی

 

پادکست پرسش و پاسخ و بررسی جامع آزمون IMAT

آزمون پزشکی و دندان پزشکی به زبان انگلیسی

 

درصورتیکه قصد تحصیل در ایتالیا را دارید می توانید با کارشناسان زبده موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش از طریق فرم های درخواست مشاوره و ارزشیابی تحصیلی در ارتباط باشید.

4.3/5 - (16 امتیاز)