در این مطلب قصد داریم شرایط تحصیل در دانشگاههای ایتالیا را بیان کنیم

طی دهه اخیر شاهد افزایش چشمگیر دانشجویان خارجی در کشور ایتالیا بوده ایم. هر سال دانشجویان از اقصی نقاط دنیا برای تحصیل در ایتالیا به این کشور تاریخی و زیبای اروپایی سفر می کنند. اما دلیل این اقبال عموم دانشجویان برای ادامه تحصیل در دانشگاههای ایتالیا چیست؟ به طور کلی می توان چند دلیل را برای این امر متصور شد :

  • رنکینگ بالای دانشگاههای ایتالیا ( Italy Universities )
  • عدم سخت گیری برای صدور ویزای تحصیلی دانشگاههای ایتالیا
  • هزینه کمتر هزینه تحصیل و زندگی در دانشگاههای ایتالیا
  • اخذ ویزای شینگن و تردد به تمام کشورهای اتحادیه اروپا بدون محدودیت
  • وجود بورسیه استانی دانشگاههای ایتالیا

 

رنکینگ و رتبه بالای علمی دانشگاههای ایتالیا

دانشگاههای ایتالیا دارای رنکینگ و رتبه بسیار خوبی در دنیا هستند . در بررسی های موردی هم بسیاری از دانشگاه های ایتالیا دارای رشته هایی هستند که در دنیا شناخته شده هستند ( رشته معماری دانشگاه پلی تکنیک میلان یا مکانیک خودرو دانشگاه پلی تکنیک تورین ) ودانشجویان از تمام دنیا برای تحصیل در این دانشگاه ها به کشور ایتالیا سفر می کنند.

برای مقایسه می توان رنکینگ دانشگاههای ایتالیا را با دانشگاه های مجارستان مقایسه کرد که تعدادی از دانشجویان ایرانی هم اکنون در این کشور حضور دارند و یا قصد مهاجرت به ایتالیا را دارند. در لیست بهترین دانشگاه های جهان بر اساس رده بندی معتبر QS، بهترین دانشگاههای ایتالیا یعنی دانشگاه ساپینزا رم در درتبه 160 الی 170 دنیا قرار دارد در حالی که بهترین دانشگاه مجارستان ( دانشگاه سملوایز ) بر اساس رده بندی QS در رتبه 600 دنیا قرار دارد.

در رده بندی معتبر QS ، سیزده دانشگاه از دانشگاههای ایتالیا رتبه زیر ششصد را دارا هستند که همین امر تفاوت میان سطح علمی و دانشگاهی دو کشور مجارستان و ایتالیا را می رساند .شرایط بسیاری از کشور های دیگر ( روسیه، لهستان، بلغارستان، بلاروس، اوکراین، پرتقال، قبرس، یونان و… ) هم به همین صورت می باشد در بررسی موردی نیز ایتالیا رشته های بسیار خوبی دارد که رتبه های جهانی خوبی دارند.

مانند دانشگاه پلی تکنیک میلان که در رشته طراحی داخلی رتبه 5 و در رشته معماری رتبه 9 دنیا هستند. دانشگاه پلی تکنیک تورین در رشته طراحی خودرو رتبه 20 و در مهندسی مکانیک رتبه 50 دنیا را داراست. دانشگاه های میلان و بلونیا نیز در رشته پزشکی رتبه های زیر 100 دنیا را دارند.

عدم سخت گیری در صدور ویزای تحصیلی دانشگاههای ایتالیا

سفارت کشور ایتالیا در کشور ایران در مقایسه با دیگر کشور های اروپایی مانند آلمان ، فرانسه ، اسپانیا و… که ویزای تحصیلی را بسیار سخت برای دانشجویان صادر می کنند ( بسیاری از دانشجویان در مرحله مصاحبه ریجکت می شوند ) برای صدور ویزای تحصیلی ایتالیا سخت گیری چندانی نداشته و دانشجویان قادر خواهند بود با داشتن مدارک کامل ( ترجمه های سوابق تحصیلی، نامه پذیرش دانشگاه، تمکن مالی، مدرک زبان و … ) موفق به اخذ ویزای تحصیلی کشور ایتالیا شوند.

هزینه کمتر تحصیل و زندگی در دانشگاههای ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا نسبت به بسیاری دیگر از کشور های اروپایی کمتر است و شهریه های دانشگاه نیز نسبت به نقاط دیگر دنیا مقادیر بسیار کمتری هستند. شهریه های دانشگاههای ایتالیا (حتی بدون بورسیه استانی ، بورسیه تحصیلی و درخواست تخفیف شهریه ) نهایتا 3 الی 4 هزار یورو در سال می باشد که همین مقدار نیز بر اثر گرفتن بورسیه های استانی و تحصیلی و درخواست تخفیف شهریه کاهش خواهد یافت. در حالی که بسیاری از کشور ها شهریه های چند ده هزار یورویی را از دانشجویان خارجی برای تحصیل طلب میکنند ( مجارستان ، روسیه ، آمریکا ، انگلستان و … ).


دانشگاههای ایتالیا

اخذ ویزای شینگن برای دانشجویان دانشگاههای ایتالیا

داشتن ویزای شینگن مزیتی است که بسیاری از افراد در رویای داشتن آن هستند. افرادی که دارای ویزای شینگن هستند می توانند بدون محدودیت در تمامی کشور های عضو پیمان شینگن (سوییس، فرانسه، هلند، آلمان، یونان، مجارستان، ایتالیا، مالت، نروژ، پرتقال، سوئد، اسپانیا، اتریش، بلژیک، فنلاند، لیختن اشتاین، اسلواکی، ایسلند، لهستان، لتونی، دانمارک، استونی، جمهوری چک، لیتوانی، اسلوونی و لوکزامبورگ ) بدون محدودیت تردد کنند.

ویزای افرادی که برای تحصیل در دانشگاههای ایتالیا به این کشور سفر می کنند ویزای شینگن بوده و می توانند از تمامی مزایای آن استفاده کنند، اما دانشجویانی که برای تحصیل به کشور هایی مانند روسیه، انگلستان، ایرلند، رومانی، قبرس، رومانی، بلغارستان، کرواسی و … از این مزیت برخوردار نخواهند بود.

بورسیه استانی دانشگاههای ایتالیا

بورسیه استانی دانشگاههای ایتالیا یکی از مواردی است که ایتالیا را به تنها کشوری تبدیل کرده است که بورسیه ایی را بدون در نظر گرفتن شرایط تحصیلی و صرفا بر اساس میزان درآمد دانشجو به دانشجویان پرداخت می کند. این بورسیه در هیچ کشور و هیچ کجای دنیا مورد مشابه ندارد و تنها در ایتالیا به دانشجویان پرداخت می شود. اخذ بورسیه استانی به هیچ عنوان نیاز به رزومه قوی، معدل بالا، مقالات ISI و غیره ندارد و صرف با بررسی مدارک مالی سرپرست دانشجو پرداخت می شود.

( 5200 یورو وجه نقد، تخفیف 90 درصدی یا معافیت کامل از پرداخت شهریه دانشگاه ، تخفیف خوابگاه ، تخفیف سلف سرویس ، اخذ کارت تردد با قیمتی بسیار پایین و … ) . تمامی دلایل ذکر شده در مجموع دانشجو را به این نتیجه خواهد رساند که ایتالیا از بهترین مقاصد تحصیلی در اروپا می باشد.

برای دریافت این بورسیه کافیست دانشجویان پس از گرفتن پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاههای ایتالیا با ارائه مدارک مالی سرپرست خود، به کشور ایتالیا اثبات نمایند که توانایی پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا را ندارند. پس ارائه این مدارک و تایید آن توسط اداره بورسیه ایتالیا دانشجو از مزایای زیر بهره مند می گردد :

1 . 5200 یورو وجه نقد
2 . معافیت کامل یا تخفیف 90 درصدی شهریه دانشگاه
3 . تخفیف خوابگاه تا سقف 70 درصد
4 . تخفیف کارت غذا و کارت تردد

بدین وسیله دانشجویان پس از پرداخت هزینه های دانشگاه و خوابگاه قادر خواهند بود مبلغی را نیز برای خود پس انداز نمایند.

مدارک مالی مورد نیاز برای درخواست بورسیه دانشگاههای ایتالیا

1.فیش حقوقی یا گواهی حقوقی سرپرست دانشجو
2.اجاره نامه که به نام سرپرست دانشجو باید باشد
3.ترجمه شناسنامه دانشجو و سرپرست وی
4. گواهی معادل یورویی بانک مرکزی

نکته : در صورتی که دانشجو سرپرست خانواده است می بایست فیش حقوقی خود را ترجمه نموده و اجاره نامه را نیز به نام خود بگیرد.

اگر از متقاضیان تحصیل در دانشگاههای ایتالیا هستید و مایل می باشید که درباره کشور ایتالیا و شرایط مختلف آن ( چگونگی پذیرش ، بورسیه استانی ایتالیا ، ویزای تحصیلی ایتالیا ، سفارت ایتالیا ، هزینه های تحصیل و زندگی ، اعتبار دانشگاه ها و… ) اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید از مشاوره های رایگان موسسه یگانه سفیران دانش بهره مند شوید. مشاوره ها به سه طریق حضوری ، تلفنی و آنلاین برای دانشجویان عزیز قابل انجام خواهد بود.

درصورتیکه قصد تحصیل در ایتالیا را دارید می توانید با کارشناسان زبده موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش از طریق فرم های درخواست مشاوره و ارزشیابی تحصیلی در ارتباط باشید.

3.5/5 - (6 امتیاز)