مهاجرت به ایتالیا

مقاله پیش رو در مورد شرایط و قوائد مختلف کشور ایتالیا و روش های مهاجرت به ایتالیا است. در این مقاله در مورد موضوعات متنوع در رابطه با روش های متنوع مهاجرت به ایتالیا که شامل سر فصل های زیر می باشد:

     مهاجرت به ایتالیا از طریق ویزای کار
   مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری
   مهاجرت به ایتالیا از طریق ازدواج
   مهاجرت به ایتالیا از طریق پذیرش تحصیلی

شبه جزیره ایتالیا در جنوب اروپا و احاطه شده با دریای مدیترانه دارای تاریخ و فرهنگی غنی و سرشار ار دیدنی ها و شنیدنی هاست . کشور ایتالیا در قلب دریای مدیترانه واقع شده است و مساحتی معادل 301،340 کیلومتر مربع را پوشش می دهد و آب و هوای چهار فصل و مدیترانه ای دارد. با حدود 61 میلیون نفر جمعیت، این کشور چهارمین کشور پرجمعیت اتحادیه اروپا و پرجمعیت ترین کشور در جنوب اروپا است.

امروز کشور ایتالیا به عنوان یکی از کشورهای توسعه یافته فرهنگی و اقتصادی جهان محسوب می شود که اقتصاد آن رتبه هشتم بزرگترین اقتصاد های جهان و رتبه سوم را در منطقه یورو دارد. ایتالیا به عنوان یک کشور پیشرفته، ششمین کشور دارای ذخایر ملی جهان و سومین کشور برای ذخایر طلا است. ایتالیا دارای سطح بالایی از توسعه انسانی است و در میان کشورهای برتر برای امید به زندگی در بین مردم قرار دارد. این کشور نقش برجسته ای در امور اقتصادی، نظامی، فرهنگی و دیپلماتیک منطقه ای و جهانی ایفا می کند. ایتالیا عضو موسس اتحادیه اروپا و عضو نهادهای بین المللی متعددی از جمله سازمان ملل متحد، ناتو، OECD، سازمان امنیت و همکاری اروپا، WTO، اتحادیه مدیترانه و شورای اروپا است.
54 سایت تاریخی و گردشگری ایتالیا در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است که در جهان رتبه اول را دارد و همچنین پنجمین کشور پر بازدیدکننده جهان است.
ایتالیا در سالیان اخیر به قطب جدید مهاجرت و مهاجرت به ایتالیا، علی الخصوص مهاجرت تحصیلی در اروپا تبدیل گشته است. همه ساله بسیاری از افراد به طرق مختلف برای زندگی در ایتالیا به این کشور مهاجرت می کنند. از جمله این راه ها میتوان به مهاجرت به کشور ایتالیا از طریق ویزای کار، از طریق سرمایه گذاری، از طریق ازدواج و از طریق شرایط تحصیل در ایتالیا اشاره کرد. در این نوشته قصد داریم برای دوستداران سفر به ایتالیا و گرفتن اقامت های موقت و دائم راه های مختلف مهاجرت به کشور ایتالیا را به اختصار بیان کنیم :

مهاجرت به ایتالیا از طریق ویزای کار

برای کسانی که برای مهاجرت به ایتالیا ویزای کاری ایتالیا را می گیرند این کشور یک مکانی است با تاریخ و فرهنگ بسیار غنی و در کنار آن زندگی مدرن و پیشرفته اروپایی. برای گرفتن ویزای کاری ایتالیایی در ابتدا یک کارفرما در ایتالیا باید برای شما دعوتنامه کاری ارسال کند. روال کار نیز به این صورت است اگه اگر کارفرما برای آن پست یا شغل در کشور ایتالیا یا اتحادیه اروپا نیروی مناسب پیدا نکند می تواند از کشورهای دیگر نیروی کار خود را بر طبق قوانین جذب کند. کارفرما باید به کشور ایتالیا اثبات کند که توانایی مالی برای زیر پوشش قراردادن نیروی کار و خانواده اش را خواهد داشت.
از آنجا که این فرآیند به صورت منطقه ای انجام می شود، نیازهای دقیق ممکن است بسته به منطقه ای که در آن شما قصد دارید کار کنید، کمی متفاوت باشد. کارفرمای شما باید به مقامات مهاجرت به ایتالیا درباره نقش شما و نحوه اقامت تان در کشور ایتالیا در طول مدت قرارداد توضیحات کامل را بدهد .
بسته به نوع کاری که شخص در حال برنامه ریزی برای انجام آن است، ممکن از طرف کارفرما برای یک کارت سبز اروپا درخواست داده شود. همانند کارت سبز ایالات متحده، این سند به شما حق کار در اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا (به استثنای دانمارک، ایرلند و انگلستان) را می دهد. برای واجد شرایط بودن کارت آبی، شما باید از یک کشور خارج از اتحادیه اروپا باشید، بسیار ماهر باشید (به این معنی است که شما یک مدرک لیسانس به بالا را کسب کرده باشید یا دارای پنج سال تجربه حرفه ای ارشد)، و پیشنهاد شغلی لازم یا قرارداد کار فعال را در اختیار داشته باشید.
فرآیند درخواست کارت آبی توسط کشورهای عضو به سرعت دنبال می شود، به این معنی آن است که به طور معمول سریعتر از سایر انواع درخواست ویزای کار است. با این وجود ممکن است تا سه ماه طول بکشد و فرآیند ممکن است بسته به شرایط شخصی شما متفاوت باشد.

مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری

کشور ایتالیا سومین اقتصاد بزرگ در منطقه یورو، و هشتمین در جهان است. کشور ایتالیا یک بازار ملی 60 میلیون نفری را در اختیار دارد و همچنین دسترسی به 500 میلیون مصرف کننده در اتحادیه اروپا و همچنین 270 میلیون نفر از شمال آفریقا و خاورمیانه بازاری بالقوه را برای تجارت در ایتالیا به وجود آورده است. بخش تولید ایتالیا به خاطر دانش فوق العاده ی شرکت های تولید ماشین آلات و اتوماسیون، مد و طراحی، غذا و پخت و پز در اروپا در رتبه دوم قرار دارد. محققان و موسسات تحقیقاتی در بسیاری از زمینه های علمی برجسته هستند و بیش از 20 دانشگاه ایتالیایی از جمله 500 دانشگاه برتر در جهان هستند. در نتیجه، خیلی از افراد به فکر اخذ ویزا از طریق سرمایه گذاری در کشور ایتالیا هستند تا هم از اقامت در یک کشور پیشرفته اروپایی نهایت استفاده را بکنند و هم از مزایای ویزای سرمایه گذاری در ایتالیا از لحاظ مالی بهره مند گردند.
قانون ایتالیا اجازه می دهد که افراد خارج از اتحادیه اروپا که در صنعت ، تجارت ، صنایع دستی و یا تجاری، ایجاد شرکت های سودمند یا مشارکت در سرمایه گذاری و … فعالیت دارند با انتقال سرمایه به این کشور ویزای کاری ایتالیا را دریافت کرده برای خود و خانواده شان اقامت کشور ایتالیا را بگیرند . هر کس که مایل به ایجاد هر نوع اشتغال در ایتالیا باشد، باید دارای اجازه اقامت باشد که به او اجازه انجام کار را بدهد.
در قانون بودجه سال 2017 در قانون مهاجرت قانونی به نام “ویزای ورودی برای سرمایه گذاران” تعریف شده است که قانونی جدید است و به سرمایه گذاران خارجی اجازه می دهد ویزای اقامتی را در صورتی که سرمایه گذاری پایدار در ایتالیا را انجام دهند یا کمک های زیادی را برای فرهنگ و تحقیقات ایتالیا به همراه داشته باشند اخذ کنند. سرمایه گذارانی که مایل به انجام فعالیت تجاری خود در ایتالیا هستند، مجاز به ورود و اقامت در ایتالیا خواهند بود، در ابتدا برای مدت دو سال و با امکان تمدید سه سال دیگر. اعضای خانواده نیز می توانند از این ویزا استفاده کننده و به ایتالیا نقل مکان کنند.
این فرآیند به صورت منطقه ای در اتاق بازرگانی کشور ایتالیا اداره می شود. الزامات متفاوت هستند و همیشه ثابت نیستند، اما در هر مورد بر اساس ویژگی های آن مورد رسیدگی قرار می گیرند. شما باید در اتاق بازرگانی درخواست خود را ارئه کنید تا کمیته پذیرش درباره آن تصمیم گیری کنند. همچنین شما باید طرح کسب و کارتان را با جزییات به مقامات ایتالیایی توضیح دهید و همچنین ثابت کنید از لحاظ مالی توانایی شروع آن طرح و پشتیبانی مالی خانواده تان را دارید.

مهاجرت به ایتالیا از طریق ازدواج

طبق قوانین اروپا و ایتالیا ازدواج با تبعه ایتالیایی یکی از راه هایی است که از طریق آن می توان اقامت (دائم یا موقت) ایتالیا را دریافت کرد. اقامت از طریق ازدواج در ابتدا به صورت موقت است ، شخص درخواست دهنده برای تمدید یا تبدیل این اقامت موقت به اقامت دایم باید شرایطی که برای اقامت موقت داشته را بعد از دو یا سه سال حفظ کرده باشد . مهاجرت به ایتالیا از طریق ازدواج نیز مانند دیگر روشهای مهاجرت به ایتالیا دارای روند و مراحل خاصی هست. طبق قانون فردی که خارج از کشور ایتالیا زندگی می کند باید مدارکی را به صورت آنلاین برای دولت ایتالیا و سازمان مربوطه ارسال کند. اولین مرحله ثبت نام است و مراحل بعدی شامل اسکن یک سری مدارک و ارسال ان از طریق یک وبسایت خاص برای اثبات شرایط زندگی و ازدواج است . از جمله این مدارک می توان به ترجمه ایتالیایی شناسنامه با تمامی جزییات ، سابقه کیفری شخص درخواست کنند در کشور مبدا ، رسید پرداخت پول ( مبلغ به یورو پرداخت می شود ) ، کپی معتبر تمام مدارک شخص درخواست کننده ، مدارک همسر مقیم ایتالیا و … اشاره کرد. متقاضیانی که از خارج اتحادیه اروپا درخواست اقامت از طریق ازدواج را برای ایتالیا می دهند احتمالا نیازی به ارسال مدارک یا سند ازدواج نخواهند داشت .
اگر فرد مورد نظر در خارج از کشور ایتالیا با همسر ایتالیایی ازدواج کرده باشد 3 سال بعد از ازدواج می تواند اقامت ایتالیا را ( در صورت کامل بودن مدارک ) دریافت کند .واگر شخص در خاک ایتالیا ازدواج کرده باشد 2 سال بعد از ازدواج موفق به دریافت اقامت کشور ایتالیا از طریق ازدواج می شود .
در ضمن داشتن تمکن مالی مناسب و احراز آن برای اداره مهاجرت به ایتالیا از نکات بسیار ضروری برای اخذ اقامت ایتالیا از طریق ازدواج می باشد . سفارت ایتالیا نیز در هنگام مصاحبه ممکن است از مواردی مانند : سند ازدواج ، شغل ، محل اسکان فرد در ایتالیا ، داشتن همسر در گذشته و … سوالاتی را از شخص درخواست کننده ویزا بپرسد.

مهاجرت به ایتالیا از طریق پذیرش تحصیلی

مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل را میتوان راحت ترین ، کم هزینه ترین و بی دردسر ترین راه برای مهاجرت به ایتالیا نام برد. ایتالیا در دهه اخیر با رشد چند برابری ورود دانشجویان خارجی مواجه شده است . دانشجویان به علاوه زندگی در یک کشور اروپایی می توانند از مزایای منحصر به فرد شرایط تحصیل در ایتالیا ( بورسیه استانی ) نهایت بهره را ببرند .از جمله دلایل

توجه و علاقه دانشجویان به تحصیل در ایتالیا را در زیر مشاهده می کنید :

اعتبار علمی و بالای دانشگاه های ایتالیا

کشور ایتالیا دارای دانشگاه هایی با رتبه علمی بالا و پژوهش های تحقیقاتی فراوان است که در تمامی دنیا معتبر هستند . برخی دانشگاههای ایتالیا شهرت جهانی دارند مانند دانشگاه پلی تکنیک میلان در رشه معماری و علوم فنی و مهندسی ، دانشگاه پادوا در رشته های پزشکی بیوتکنولوژی و بیولوژی ، دانشگاه میلان و بلونیا در پزشکی ، دانشگاه ساپینزا در مرمت آثار تاریخی ، دانشگاه پلی تکنیک تورین در رشته طراحی خودرو و مکانیک و …

بورسیه استانی ایتالیا

بورسیه استانی که بورسیه جهان سوم یا DSU هم نامیده می شود وجه تمایز ایتالیا با دیگر کشور های اروپا و حتی جهان است. این بورسیه منحصرا توسط کشور ایتالیا پرداخت شده و دارای مزایای زیر است :
1. 5200 یورو وجه نقد که به دانشجو پرداخت می شود
2. تخیفیف 90 درصدی یا معافیت کامل دانشجو از پرداخت شهریه
3. تخفیف خوابگاه تا 70 درصد
4. تخفیف سلف سرویس و کارت تردد تا 70 درصد
بورسیه استانی کشور ایتالیا فقط بر اساس مدارک مالی اعطا شده و رزومه تحصیلی و کاری ( مقاله ISI ، سابقه کار ، گذراندن دوره و… ) هیچ گونه تاثیری بر گرفتن این بورسیه نخواهد داشت. بدین صورت که طبق قانون ایتالیا هر دانشجویی که درآمد خانواده اش زیر 10 هزار یورو در سال باشد می تواند از مزایای این بورسیه استفاد کند. فقط کافیست دانشجو باارائه مدرک اثبات کند که از نظر مالی در وضعیت مطلوبی نیست و برای تحصیل در ایتالیا نیاز به کمک هزینه دارد . مدارک کلی برای گرفتن بورسیه استانی عبارت است از ترجمه فیش حقوقی سرپرست دانشجو ، یک اجاره نامه منزل و یک برگه شرح حال زندگی .
بورسیه استانی هیچ گونه تعهد خدمت و پژوهشی برای دانشجو ایجاد نمی کند و همچنین به تمامی رشته ها در دانشگاه های دولتی ایتالیا تعلق میگیرد.
اغلب دانشجویان ایرانی با توجه به درآمد های معمول در ایران شامل گرفتن بورسیه استانی شده و از مزایای متعدد این بورسیه نهایت استفاده را می برند . دانشجویانی که درآمد سرپرست شان از حداقل درآمد اعلام شده ( 10هزار یور در سال ) نیز بیشتر است هم قادر خواهند بود با مشاوره های تخصصی موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش و آماده کردن یک سری مدارک درخواست بورسیه استانی را بدهند و پس از پذیرش تحصیلی شامل بورسیه گردند و هزینه های تحصیلی خود را به شدت کاهش دهند .(برای کسب اطلاعات بیشتر باشماره تلفن های موسسه یگانه سفیران دانش تماس برقرار نمایید )

هزینه های کم زندگی

هزینه های زندگی و شرایط تحصیل در ایتالیا نسبت به دیگر کشور های اروپا مبلغ کمتری است . دانشگاههای ایتالیا دارای شهریه های زیادی نیستند و همین شهریه ها نیز با توجه به وجود بورسیه استانی در کشور ایتالیا تقریبا به یک دهم کاهش پیدا می کنند . شهر های ایتالیا نیز غالبا جزو شهر های گران اروپا محسوب نمی شوند و دانشجو قادر خواهد بودبا توجه به شرایط اش ، خود را با هزینه های زندگی در ایتالیا وفق دهد .

بورسیه های تحصیلی

علاوه بر بورسیه استانی، کشور ایتالیا و دانشگاههای ایتالیا بورسیه های تحصیلی متعددی را نیز برای دانشجویان در نظر گرفته اند ، که این بورسیه ها نیز حداقل از مبلغ پایه 6000 یورو در سال هستند .

عدم نیاز مدرک زبان هنگام پذیرش

اکثر دانشگاههای ایتالیا ( به جز رشته خاص و محدود ) برای دادن پذیرش به متقاضیان تحصیل در ایتالیا نیازی به مدرک زبان ندارند و مدرک زبان فقط برای ارائه به سفارت الزامی است که خوشبختانه دانشجویان وقت کافی برای گرفتن مدرک زبان و ارائه به سفارت دارند.

عدم سخت گیری در سفارت

سفارت کشور ایتالیا در تهران یکی از بهترین سفارت ها در ایران برای صدور ویزای تحصیلی است .عدم سخت گیری درمرحله مصاحبه را می توان مهم ترین ویژگی سفارت ایتالیا برای صدور ویزای تحصیلی این کشور دانست. مهم ترین مدارک برای گرفتن ویزای تحصیلی ایتالیا عبارتند از ترجمه سوابق تحصیلی ، مدرک زبان و مدرک تمکن مالی که در مورد تمکن مالی صرفا ارائه پرینت حساب به سفارت کافی است و پولی برای تضمین پرداخت هزینه های دانشجو در ایتالیا نزد سفارت یا دولت ایتالیا نگه داشته نمی شود (بلوکه نمی شود ).

طولانی نبودن وقت سفارت

سفارت کشور ایتالیا در تهران بر خلاف سفارت دیگر کشور های ایتالیایی که دارای وقت دهی طولانی (بعضا بیش از یک سال و نیم ) هستند ، دارای سیستم وقت دهی مناسبی بوده و افراد متقاضی می توانند برای یک ماه بعد از تاریخ اقدام وقت خود را رزرو کنند.

از بین تمامی راه هایی که برای مهاجرت به ایتالیا نام برده شد ، مهاجرت تحصیلی بدون شک بهترین ، کوتاه ترین و کم هزینه ترین راه برای رسیدن به ایتالیاست. مهاجرت به ایتالیا از طریق کار ، مهاجرت به ایتالیا از طریق ازدواج و مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری هرسه دارای روندی طولانی و هزینه بر هستند و ممکن است بیش از چندین ماه تا چندین سال طول بکشند . اما مهاجرت به ایتالیا از طریقه پذیرش تحصیلی درای روندی کوتاه تر و کم هزینه تر است است .حتی دانشجویانی که رزومه چندان قوی ایی هم ندارند شانس پذیرش در دانشگاه های ایتالیا را خواهند داشت .

برای گرفتن اطلاعات دقیق تر در مورد مهاجرت به ایتالیا می توانید از مشاوره رایگان موسسه یگانه سفیران دانش (گروه اعزامی اپلای ایتالیا ) استفاده کنید. مشاوران زبده ما با بررسی شرایط تحصیلی و رزومه شما بهترین راه را برای مهاجرت تحصیلی به شما ارائه می دهند و همچنین شما می توانید از مشاوره تخصصی در مورد چگونگی پذیرش ، بورسیه استانی ، سفارت ایتالیا ، ویزای تحصیلی ایتالیا و … بهره مند شوید.

درصورتیکه قصد تحصیل در ایتالیا را دارید می توانید با کارشناسان زبده موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش از طریق فرم های درخواست مشاوره و ارزشیابی تحصیلی در ارتباط باشید.

4.4/5 - (12 امتیاز)