ویزای تحصیلی ایتالیا که از اصلی ترین‌ ملزومات اقامت تحصیلی در این کشور است، با فراهم نمودن مدارک ویزای تحصیلی ایتالیا و طی کردن پروسه‌ای که در این صفحه معرفی می‌کنیم به سهولت برای متقاضیان رشته‌های مختلف قابل دریافت است. فرقی نمی‌کند رشته تحصیلی شما زیرمجموعه رشته‌های پزشکی یا مهندسی باشد، مطالب این صفحه برای شمایی است که قصد اخذ ویزای تحصیلی برای کشور ایتالیا را دارید.

چند نوع ویزای تحصیلی برای ایتالیا قابل دریافت است؟

لازم است بدانید که بر اساس مدت تحصیلات شما می‌توانید برای دریافت دو نوع ویزا اقدام نمایید. در صورتی که نیاز به اقامت به مدت سه ماه یا کمتر در این کشور دارید ویزای نوع C و در صورتی که مدت اقامت شما بیش از سه ماه و بیشتر از یک ترم تحصیلی است، بایستی برای دریافت ویزای نوع D اقدام نمایید. برای ویزای بلندمدت امکان تغییر ویزا به مجوز اقامت دانشجویی نیز فراهم است.

برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا چه مدارکی نیاز هست؟

برخی مدارک برای ویزای تحصیلی در کشورهای مختلف مشابه است ولی برخی دیگر منحصر به هر کشور هستند. مدارک ویزای تحصیلی ایتالیا شامل:

  • گذرنامه معتبر
    اولین مورد از چک لیست مدارک ویزای تحصیلی برای ایتالیا داشتن گذرنامه معتبری است که از مدت اعتبار آن حداقل 6 ماه باقی مانده و لازم است پاسپورت حداقل دو برگ خالی داشته باشد.
  • عکس پرسنلی
    عکسی که برای ویزای تحصیلی ارائه می‌کنید بایستی جدید بوده و ابعاد آن برابر با ابعاد عکس گذرنامه باشد.
  •  اسناد هویتی ترجمه رسمی
    از جمله مدارک مشترک برای اخذ ویزای تحصیلی همه کشورها مثل ایتالیا ترجمه اسناد هویتی به همراه گواهی عدم سو پیشینه است. برای این کار لازم است به دارالترجمه های رسمی مراجعه کنید.
  •  مدارک تحصیلی ترجمه رسمی
    مدارک تحصیلی شما از مقطع دیپلم و بالاتر شامل مدرک دیپلم، اصل دانشنامه تحصیلی و ریزنمرات بایستی ترجمه شده و به همراه فایل رزومه به سفارت ارائه شوند.
  • اثبات تمکن مالی
    تمکن مالی برای همه کشورها مورد نیاز است و صرفا مقدار آن در هر کشور متفاوت است. تمکن مالی مورد نیاز در ویزای تحصیلی برای ایتالیا در یک سال، بالای ۵۵۰۰ یورو است.
  •  اثبات منابع مالی جهت برگشت به وطن
    اثبات امکان مالی برای تامین هزینه‌‌های تحصیل در ایتالیا یکی از زیربخش‌های تمکن مالی است. نامه تمکن مالی نمایانگر این است که فرد امکان پرداخت هزینه‌های زندگی در کشور مقصد و بازگشت به وطن خود را دارد.
  • بیمه درمانی
    شرط لازم برای این که بتوانید در ایتالیا از خدمات درمان و اقدامات پزشکی استفاد کنید، دارا بودن بیمه درمانی است. برای دریافت بیمه درمانی برای یک سال اول تحصیل حدودا ۱۵۰ یورو هزینه باید بپردازید.
  • مدارک زبان
    در ایتالیا آموزش‌های دانشگاهی به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی انجام می‌گیرد. اگر مدرک آیلتس با نمره حداقل 6 و یا مدرک تافل با نمره 80 را کسب کرده باشید، می‌توانید در ایتالیا به زبان انگلیسی تحصیل کنید. اگر قصد تحصیل به زبان ایتالیایی را دارید باید مدرک زبان ایتالیایی شما حداقل سطح B2 باشد.
  • ارائه برنامه سفر (تاریخ و شماره پرواز)

ویزای تحصیلی ایتالیا

اثبات محل سکونت در مقصد به یکی از سه روش زیر:

  1. رزرو هتل به نام دانشجو به مدت حداقل ده روز اول اقامت
  2. ارائه قرارداد رسمی اجاره
  3.  ارائه اقرارنامه درباره پذیرش دانشجو به عنوان میهمان به همراه مدارک میزبان دعوت کننده

صدور ویزای تحصیلی ایتالیا چقدر زمان می ‌برد؟

به طور میانگین می‌توان گفت مدت زمان صدور ویزای تحصیلی برای کشور ایتالیا بین 2 تا 4 ماه متغیر است. عواملی مانند ملیت، زمان ارسال درخواست، کامل بودن مدارک و سفارت مربوطه در زمان صدور ویزا تاثیرگذار هستند. در زمان نگارش این مطلب (سال 2024) این زمان برای متقاضیان ایرانی حدود 3 ماه است.
شرایط ویزای همراه تحصیلی ایتالیا برای همسر و فرزندان
برای همسر و فرزندان متقاضیان امکان صدور ویزای همراه تحصیلی وجود دارد.

برای دریافت ویزای همراه لازم است شرایط زیر را رعایت کنید:

  • پذیرش دانشجو در یکی از دانشگاه‌های معتبر در کشور ایتالیا
  •  ارائه ویزای تحصیلی معتبر ایتالیا
  •  ارائه اسناد و مدارک هویتی برای اثبات نسبیت با همسر و فرزندان
  •  سن فرزندان دانشجو باید زیر 18 سال باشد
  •  فرزندان دانشجو بایستی مجرد باشند
  •  ارائه تمکن مالی کافی توسط دانشجو متناسب با هزینه‌های زندگی کل اعضای خانواده

برای دریافت ویزای تحصیلی کشور ایتالیا چه مراحلی را باید طی کنم؟

در زیر مراحلی که باید برای دریافت ویزای تحصیلی کشور ایتالیا طی کنید به ترتیب معرفی شده است:

  1. انتخاب دانشگاه معتبر در رشته تحصیلی مورد نظر
  2. ارسال مدارک تحصیلی و اخذ پذیرش از بورسیه تحصیل در ایتالیا مقصد
  3. جمع آوری مدارک مورد نیاز (مدارک هویتی، تحصیلی، تمکن مالی و پذیرش دانشگاه) برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا
  4.  تکمیل فرم درخواست ویزا
  5.  ارسال مدارک دو مرحله قبلی به سفارت ایتالیا
  6.  دریافت وقت مصاحبه و انجام مصاحبه
  7. دریافت ویزا

شرایط سنی برای دریافت ویزای تحصیلی کشور ایتالیا

بر اساس تجربه متقاضیان می‌توان گفت احتمال قبولی متقاضیان در کشور ایتالیا در سنین کمتر، بالاتر خواهد بود. به طور کلی سن مناسب با احتمال پذیرش بالا در مقطع کارشناسی تا زیر 25 سال، مقطع کارشناسی ارشد تا 30 سال و مقطع دکتری زیر 35 سال است.

در چه صورتی ممکن است درخواست ویزای تحصیلی برای ایتالیا ریجکت شود؟

مهمترین دلیل در رد شدن درخواست متقاضیان برای هزینه تحصیل در ایتالیا، عدم اثبات تمکن مالی کافی و در درجه بعدی نقص مدارک تحصیلی ایتالیا است. توصیه می‌شود در مسیر اقدام جهت دریافت ویزا از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های کارشناسان مجرب مجموعه اپلای ایتالیا استفاده کنید تا در کمترین زمان شانس دریافت نتیجه مطلوب را بالا ببرید.

درصورتیکه قصد تحصیل در ایتالیا را دارید می توانید با کارشناسان زبده موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش از طریق فرم های درخواست مشاوره و ارزشیابی تحصیلی در ارتباط باشید.

Rate this post