دانشگاه تریسته ایتالیا

موسسه یگانه سفیران دانش در ادامۀ مقالات معرفی بهترین دانشگاههای ایتالیا برای علاقمندان تحصیل در ایتالیا این بار به دانشگاه تریسته ایتالیا در شمال شرقی این کشور پرداخته تا شما عزیزان و همراهان ارجمند به اطلاعات دقیقی از این دانشگاه دسترسی داشته باشید.

در مقاله پیش رو می خوانیم :


 تاریخچه داتشگاه تریسته ایتالیا ( University of Trieste )
 معرفی دانشگاه تریسته ایتالیا
 رشته های دانشگاه تریسته ایتالیا
 موسسه ICTP در دانشگاه تریسته ایتالیا
 هزینه های دانشگاه تریسته ایتالیا

تاریخچه دانشگاه تریسته ایتالیا

پیش از جنگ جهانی اول، زمانی که تریسته هنوز بخشی از امپراتوری اتریش-مجارستان بود، جمعیت ایتالیایی زبان به شدت از ایده ساختن یک دانشگاه در شهر حمایت کردند اما مقامات اتریش این پیشنهاد را رد کردند. پس از ضمیمه تریسته به ایتالیا، دانشکده تربیت مدرس (در حال حاضر در تجارت ) همان حقوق مدارس مشابه در ایتالیا را دریافت کرد و در سال 1924، با حکم پادشاه به دانشگاه تبدیل شد. در همان سال، ساخت یک ساختمان جدید برای ساختن دانشکده ها بر روی تپه اسکولیتو آغاز شد.

جنگ جهانی دوم سرعت رشد برنامه ریزی شده دانشگاه تریسته ایتالیا را کاهش داد. افتتاح دانشکده ادبیات و فلسفه، که در سال 1943 برنامه ریزی شده بود، تا سال 1945 به تعویق افتاد. پس از جنگ، تریسته تحت کنترل مشترک بریتانیا و ایالات متحده آمریکا درآمد. متفقین اجازه ساختن دانشکده جدید ادبیات و فلسفه را دادند، دانشکده علوم ریاضی، فیزیک و علوم طبیعی را تأسیس کردند و ساختمان اصلی تپه اسکولیتو را به اتمام رساندند .یک فرستنده از دولت ایتالیا را نیز به مراسم افتتاحیه دعوت کردند.

در سال 1954 تریسته به لطف توافق بین دولت آمریکا و ایتالیا به این کشور داده شد. در یک زمان کوتاه، دانشکده های جدید (داروسازی، علوم تربیتی، پزشکی و جراحی، علوم سیاسی) اضافه شدند و همچنین ساختمان های جدید در تپه اسکولیتو و در سایر نقاط شهر افتتاح شد. در سال 1978، مدرسه زبان های مدرن برای علاقمندان افتتاح شد. در سال 1997 دانشکده روانشناسی و در سال 1998 دانشکده معماری ، دانشکده های حاضر در دانشگاه تریسته ایتالیا را تکمیل کرد.

معرفی دانشگاه تریسته ایتالیا

دانشگاه تریسته ایتالیا ( ایتالیایی : Università degli Studi di Trieste ) یک دانشگاه نسبتا جوان (80 ساله) در مقایسه با سایر دانشگاههای ایتالیا می باشد، که در منطقه فیرولی ونزیا جیولا در شهر تریسته در مرز شمال شرقی کشور ایتالیا قرار دارد که بسیار نزدیک به کشور اسلوونی و کرواسی است. این دانشگاه شامل 12 دانشکده است که دارای طیف گسترده و تقریبا کامل از دوره های دانشگاه است و در حال حاضر حدود 24000 دانشجو دارد که 9 درصد این دانشجویان را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. تریسته همچنین دارای چندین موسسه بین المللی علمی است که به خوبی با دانشگاه ارتباط برقرار می کنند، به این ترتیب این دانشگاه دانشجویان فارغ التحصیل و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را با فضای چالش انگیز و روبرو می کند.

دانشگاه تریسته ایتالیا به دلیل فعالیت های خود جوایز بین المللی بسیاری را دریافت کرده است . تریسته مرکز بسیاری از امکانات تحقیقاتی است که دانشگاه از طریق موافقت نامه های همکاری میزبان آنها شده است که از آنها می توان مدرسه بین المللی مطالعات پیشرفته، مرکز بین المللی فیزیک نظری، موسسه ملی اقیانوس شناسی، مرکز بین المللی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی ، بخش های از مؤسسه ملی هسته ای ایتالیا فیزیک (INFN) و موسسه ملی اورتوفیزیک ایتالیا (INAF) و بسیاری مراکز تحقیقاتی دیگر را نام برد.

علاوه بر این، تعداد موافقت نامه های همکاری بین دانشگاهی بین المللی در سال های اخیر به سرعت افزایش یافت. این توافقنامه ها شامل انتقال کارکنان و دانشجویان در هر دو برنامه در اتحادیه اروپا مانند برنامه سقراط و توافق های منحصرا مربوط به فعالیت های پژوهشی است.

شهر تریسته با توجه به جایگاه ژئوپلیتیک آن، همیشه یک گذرگاه فرهنگی بوده و دانشگاه تریسته نیز با ترویج بین المللی شدن از طریق تحقیق، آموزش و همچنین تحرک دانشجویی و معلم به این سنت ادامه می دهد.

رشته های دانشگاه تریسته ایتالیا

رشته های دانشگاه تریسته ایتالیا در 10 گروه دسته بندی می شوند که بر اساس سازماندهی مجدد اصلی ساختار دانشگاهی که در سال 2010 صورت گرفت به شکل زیر تقسیم می شود:

  • گروه فیزیک
  • گروه مهندسی و معماری
  • گروه ریاضی و علوم زمین
  • گروه علوم شیمی و داروسازی
  • گروه علوم انسانی
  • گروه اقتصاد، بازرگانی، علوم ریاضی و آمار
  • گروه حقوقی، زبان، ترجمه و مطالعات ترجمه
  • گروه علوم سیاسی و اجتماعی
  • گروه علوم انسانی

دانشکده پزشکی و جراحی دور از مرکز شهر، در نزدیکی ICTP (مرکز بین المللی فیزیک نظری)، در روستای میرامار-گرینانو وجود دارد، در حالی که بخش نجوم در نزدیکی دو تلسکوپ نجومی تریست قرار دارد: در تپه سان ویتو و در فلات کارست.

 

تحقیق و پژوهش در دانشگاه تریسته ایتالیا

دانشگاه تریسته ایتالیا، سه هدف اصلی را دنبال می کند: آموزش و پژوهش، تحقیقات،سیاست بین المللی شدن.پژوهش های دانشگاه از علم و فناری و هنر را در برمی گیرد تا علوم اجتماعی و سیاسی.

دانشگاه تریسته ایتالیا از دانشجویان پویا استقبال می کند و سطح بالایی از شخصی سازی، آزمایشگاه های پیشرفته و کتابخانه های گسترده را ارائه می دهد. در طول تحصیلات دانشگاهی و حتی پس از فارغ التحصیلی، این دانشگاه به دانش آموزان خدمات اختصاص داده شده رادر سطح بالا ارائه می دهد. کیفیت و تنوع برنامه های آموزشی این دانشگاه به طور مداوم با توجه به تمرکز بین المللی به روز می شود.

کیفیت تدریس با کیفیت تحقیقاتی که دانشگاه تریسته ایتالیا را در موقعیت های پیشرو در رتبه بندی ملی و بین المللی قرار می دهد، تکمیل می شود. دانشگاه تریسته در نظر دارد نقش خود را به عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی متمرکز کند، با تاکید بر مطالعات دکترا، تقویت همکاری با موسسات تحقیقاتی ملی و بین المللی و سرمایه گذاری در استخدام کارمندان حرفه ای دانشگاهی. در حال حاضر در چندین برنامه تحقیقاتی در سطح بین المللی حضور دارد، که بسیاری از آنها در همکاری با صنعت است. علاقه ویژه ای که توسط شرکت های بین المللی وجود دارد منجر به توسعه بسیاری از ثبت اختراع توسط این دانشگاه شده است.

دانشگاه تریسته ایتالیا در برنامه های مختلف اتحادیه اروپا با هدف ارتقای ابعاد اروپایی آموزش و تأیید مهارت های حرفه ای حضور دارد. این دانشگاه در برنامه LLP / ERASMUS بسیار فعال است که در هر سال تحصیلی حدود 600 دانشجوی ورودی و خروجی از طریق تقریبا 330 توافقنامه دوجانبه که با دانشگاه های اتحادیه اروپا امضا می شود را داراست.
همکاری با 120 دانشگاه در جهان نشانگر پویایی و سطح بالای تحقیقاتی در این دانشگاه است

موسسه ICTP در دانشگاه تریسته ایتالیا

یکی از موسسات معتبری که در تریسته واقع است و با دانشگاه تریسته ایتالیا نیز همکاری داری موسسه فیزیک نظری آ سی تی پی است.

مرکز بین المللی فیزیک نظری (Abdus Salam ICTP) یک موسسه تحقیقاتی بین المللی برای علوم فیزیکی و ریاضی است که تحت توافق سه جانبه بین دولت ایتالیا، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) و آژانس بین المللی انرژی اتمی افتتاح شده است. این مرکز در نزدیکی پارک میرامار واقع در 10 کیلومتری شهر تریسته ایتالیا واقع شده است. این مرکز در سال 1964 توسط عبدالسلام، برنده جایزه نوبل نوبل پاکستانی ساخته شد و به افتخار وی نام این موسسه آی سی تی پی عبدالسلام نام گرفت.

ICTP بخشی از سیستم علمی دانشگاه تریسته ایتالیا است، شبکه ای از موسسات علمی ملی و بین المللی در تریسته که برای بیش از 50 سال، مرکز بین المللی فیزیک نظری و نیروی محرک تلاشهای جهانی برای پیشرفت تخصص علمی در کشورهای در حال توسعه بوده است.

فارغ التحصیلان ICTP به عنوان استادان در دانشگاه های بزرگ، رئیس گروه های علمی، مدیران مراکز تحقیقاتی و وزرای علوم و فناوری در کشورهای جهان در حال توسعه به کار خود ادامه می دهند. بسیاری از آنها در کشورهای خود و نیز جامعه بین المللی برای کمک به سیاست های علمی و عملی شناخته شده اند. تأثیر ICTP در رشته فیزیک به مراتب فراتر از هر مرکز دیگری در روی کره زمین است.

کورس های انگلیسی زبان دانشگاه تریسته ایتالیا

دانشگاه تریسته ایتالیا تعدادی از رشته لیسانس و کارشناسی ارشد را به طور کامل یا به طور جزئی به زبان انگلیسی تدریس می کند و همچنین بسیاری از برنامه های بین المللی PhD که منجر به همکاری بین المللی در شرکت ها و موسسات تحقیقاتی می شود. در این برنامه های بین المللی سخنرانی ها، کتاب ها و متون به زبان انگلیسی ارائه می شود. از رشته هایی که در دانشگاه تریسته به زبان انگلیسی ارائه می شوند می توان به علوم اعصاب ، مهندسی تولید ، ریاضی و علوم داده ها اشاره کرد .

هزینه های دانشگاه تریسته ایتالیا

شهریه دانشگاه تریسته ایتالیا برای دانشجویان خارجی بین 2500 الی 3500 یورو در سال می باشد که نسبت به دیگر دانشگاه های اروپایی شهریه بسیار پایینی محسوب می گردد .که البته به چند دلیل جای نگرانی برای دانشجویان نخواهد بود زیرا اولا کشور ایتالیا از نظر هزینه های زندگی در میان کشور های اروپایی کشور پرهزینه ایی نیست و شهر تریسته هم در میان شهر های ایتالیا شهری ارزان قیمت تر است. دوما وجود بورسیه استانی ایتالیا باعث خواهد شد که دانشجویان هزینه بابت تحصیل پرداخت نکنند و مبلغی را نیز به صورت نقدی در اختیار داشته باشند.

بورسیه استانی ایتالیا شامل 5200 یورو وجه نقد به علاوه تخفیف 90 درصد یا معافیت کامل از پرداخت شهریه، تخفیف 70 درصدی برای خوابگاه و سلف سرویس غذا و کارت تردد می باشد . برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر در مورد بورسیه استانی ایتالیا می توانید با شماره تلفن های موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش با مجوز از وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران تماس برقرار نمایید و با مشاورین با تجربه ما صحبت کنید . همچنین امکان مراجعه حضوری هم برای علاقمندان تحصیل در ایتالیا وجود دارد و لازم به ذکر است که تمامی مشاوره های موسسه یگانه سفیران دانش ( گروه اعزامی اپلای ایتالیا ) چه حضوری و چه انلاین و تلفنی رایگان خواهد بود .

برخی از اعضای مشهور هیئت علمی در دانشگاه تریسته ایتالیا

لویزیا آکات، جامعه شناسی
استفانو بارتولینی، علوم سیاسی
واچلاو بلورادسکی ، فلسفه
دارکو براتینا ، جامعه شناس
اویگنیو کلارنی، فلسفه
گیلو درورلز، علوم انسانی
آگوستو دل نوس، فلسفه
مارگریتا هک، فیزیک
گیتانو کانیزسا، روانشناسی
مارکو کراووس، زبان اسلوونی
کلودیو ماگریس، ادبیات آلمان
ژوزه پیرجویچ ، تاریخچه
داریو استواناتو، قانون مالیات

برخی از فارغ التحصیلان مشهور دانشگاه تریسته ایتالیا

جیووانی بوسی
مارینو بیوداچین،کارمند سازمان ملل
آلبرتو کانتی، ریاضیدان
لوسیانو فوندا، فیزیکدان
سالواتوره فرینا، فرمانده ارتش
روبرتو فیکو، رئیس اتاق بازرگانی ایتالیا
داريو فلوريانو، دانشمند
آنتونیو جوردانو، پزشک
آلبرت ا. هیرشمن، اقتصاددان
آندریا الی، کارآفرین
دوشان یلینیچ، روزنامه نگار و رمان نویس
کلارا لوت، رئیس دانشگاه آریزونا شمالی
فابیو مینی، ژنرال ارتش، نویسنده، مقاله نویس
کارلو پلاندا ، اقتصاددان
آلنکا ربولا توتا، شاعر و نویسنده
ارمیم اسمرکار، معمار
مارتا ویرجینلا، مورخ
لوکا ویسنتینی، دبیر کل اتحادیه تجارت اتحادیه اروپا (ETUC)
دمتریو والچیک، روزنامه نگار
لامترتو زانیر، دیپلمات

رتبه بندی دانشگاه تریسته ایتالیا
رتبهعدد
رتبه جهانی :625
رتبه در کشور :16
رتبه جهانی در علوم طبیعی :315
رتبه جهانی در فیزیک :151

موسسه یگانه سفیران دانش با هزاران پرونده موفق در زمینه اعزام دانشجو به منظور تحصیل در ایتالیا اعلام می دارد تمامی مشاوره های این موسسه اعم از حضوری و غیر حضوری رایگان بوده و علاقمندان به تحصیل در ایتالیا می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با تلفن های موسسه تماس برقرار کرده یا به صورت حضوری به دفتر موسسه مراجعه نمایند.

درصورتیکه قصد تحصیل در ایتالیا را دارید می توانید با کارشناسان زبده موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش از طریق فرم های درخواست مشاوره و ارزشیابی تحصیلی در ارتباط باشید.

5/5 - (2 امتیاز)