تحصیل در خارج کشور همانند تحصیل در ایتالیا نیاز به یک سری الزامات دارد که تهیه برخی مدارک یکی از آن ها است . در میان این مدارک نوشتن بیانیه هدف یا SOP  اهمیت بسیار زیادی دارد . این نامه که از آن به عنوان انگیزه نامه هم یاد می شود به کمیته پذیرش دانشگاهی که درخواست تحصیل دانشجو برای آن داده شده است کمک می کند تا بیشتر با خصوصیات شخصیتی و انگیزه های دانشجو برای سفر به آن کشور و دانشگاه آشنا گردند و بتوانند روند پذیرش دانشجویان را دقیق تر و سریع تر انجام دهند. در این مقاله قصد داریم به دانشجویانی که قصد تحصیل در ایتالیا را دارند طریق نوشتن یک SOP   را شرح دهیم . توجه داشته باشین که بیانیه هدف SOP کمتر از دیگر مراحل پذیرش نیست و کاملا در قبول شدن یا ریجکت شدن دانشجو توسط کمیته پذیرش موثر خواهد بود.

بیانیه هدف SOP چیست؟

بیانیه هدف، یک مقاله کاربردی است که دانشجویانی که درخواست تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در یک دانشگاه خارجی را دارند، لازم است که برای پذیرش بنویسند. بیانیه هدف بهترین راه برای بیان اهداف انگیزه های دانشجو برای کمیته بررسی و پذیرش دانشگاه است. یک SOP خوب، مأمورین پذیرش را برای پاسخ مثبت مجاب می کند. SoP شانس شما برای صحبت مستقیم با کمیته پذیرش است  برای اینکه خود را از میان بسیاری از کاندیداهای واجد شرایط متمایز کنید.

چرا دانشگاه ها از دانشجویان SOP درخواست می کنند؟

SOP به کالج ها و دانشگاه ها کمک می کند تا تصمیم بگیرند که آیا متقاضیان واقعا علاقمند به برنامه ای هستند که برای آنها درخواست کرده اند یا خیر .میزان توانایی دانشجو برای پیگیری برنامه تحصیلی و تکمیل آن از طریق SOP برای دانشگاه مشخص می گردد.

اهمیت بیانیه هدف SOP در فرآیند پذیرش

بیانیه هدف SOP به عنوان یکی از مهم ترین اجزای درخواست شما محسوب می شود؛ شاید مهمترین قسمت کل فرآیند پذیرش باشد. شما با نوشتن SOP تصویری از خود را به کمیته  پذیرش نشان می دهید. SOP شما چیزهای زیادی در مورد شما به طور صریح می گوید. SOP از  نگرش شما، جاه طلبی شما، نوع تفکر و شخصیت شما می گوید.

بیانیه هدف SOP جنبه ذهنی شما است و فرصتی است برای ایستادن از در میان جمعیتی است که نشسته اند .

چه چیزهایی در یک SOP قرار دارد؟

در اینجا یک چک لیست ایده آل که در بیانیه هدف (SOP) موثر است آورده شده است :

  • معرفی
  • چه کاری میخواهید انجام دهید (مطالعه یا تحقیق؟)
  • چرا این رشته؟
  • چرا این دانشگاه؟
  • چه چیزی را در کشور مبدا دوست دارید( چه چیزی باعث شده این کشور را انتخاب کنید ) ؟
  • چقدر و چه نوع تجربه ای در زمینه رشته خود دارید؟
  • آیا کلاس های خاص، دوره های ویژه یا پروژه هایی که انجام داده اید، مربوط به رشته مورد علاقه شما است ؟
  • هر تجربه خدمات اجتماعی یا تجربه رهبری( مدرسه دانشگاه و …) که در زندگی خود داشته ایید را بنویسید .
  • شما در مورد جامعه دانشجویی و فرهنگ دانشگاه چه می دانید؟
  • اهداف شغلی تان چیست؟
  • چگونه این رشته به شما در دستیابی به اهداف شغلی شما کمک خواهد کرد؟
  • فعالیت های فوق لیسانس، سرگرمی ها و منافع شما

چگونه یک بیانیه هدف SOP خوب بنویسیم

1.خودشناسی

شما باید با خودآزمایی و جمع آوری تمام رویدادهای مهم زندگی خود که بر افکار، شخصیت و اقدامات شما تأثیر می گذارند، آغاز کنید. شما باید زمان زیادی را به بیان درون خود بپردازید. برای اکثر متقاضیان کارشناسی ارشد چیزی غیر از دنیای دانشگاهی وجود ندارد. بنابراین، بهتر است در مورد انگیزه ها، آرمان ها، منافع، چشم انداز، ارزش ها، شعارها، اهداف شغلی، سرگرمی ها، نقاط قوت، ضعف ها، و حتی شکست ها صحبت کنید.

2.نشان دادن شور و شوق و توانایی

شما باید شور و شوق خود را برای رشته ایی که درخواست داده ایید بیان کنید. شما تنها در صورتی که علاقمند به چیزی هستید، در آن  زمینه پیشرفت می کنید. خواننده باید بداند که شما واقعا در مورد چیزی که می خواهید پرشور و اشتیاق هستید. بنابراین، مهم است که به شیوه جالب و قانع کننده ایی بیان شود.

پتانسیل شما توانایی شما برای پیشرفت درهر چیزی است. شما باید ارتباط فعالیت های اخیر و دستاوردهای خود را مورد بحث قرار دهید. شما باید پتانسیل خود را برای پیگیری برنامه در نظر گرفته شده و موفقیت آن اثبات کنید. شما باید در مورد موفقیت در فعالیت های علمی و برنامه درسی صحبت کنید. این نامه باید نشان دهد که شما به خوبی آماده برنامه می شوید.

درصورتیکه قصد تحصیل در ایتالیا را دارید می توانید با کارشناسان زبده موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش از طریق فرم های درخواست مشاوره و ارزشیابی تحصیلی در ارتباط باشید.

Rate this post