یکی از مدارکی که دانشجویان می بایست هنگام درخواست پذیرش از کشوری ثانویه ارائه دهند توصیه نامه یا همان   Recommendation letter  است . چگونگی فرم توصیه‌نامه ، محتوای آن ،  نحوه نگارش و … از نکاتی هستند که یک باعث برجسته شدن و موثر واقع شدن یک توصیه نامه می گردند . توصیه‌نامه ها معمولا برای مقطع کارشناسی استفاده نمی شود و فقط دانشجویان متقاضی پذیرش کارشناسی ارشد و دکتری ملزم به ارائه این نامه به دانشگاه مورد درخواست هستند . هدف دانشجو از ارائه توصیه‌نامه نشان  دادن توانایی و لیاقت یک دانشجو برای ورود به مقطع مورد نظر است .

توصیه نامه  (یا همان Recommendation letter ) یک نامه اداری است که چکیده ایی از خصوصیات مثبت یک دانشجو را در چند پاراگراف بیان کرده و معمولا از سوی یک مقام ( معمولا استاد دانشگاه ) به مقامی دیگر ( استاد یا کمیته پذیرش دانشگاه مورد تقاضا ) ارسال می گردد . توصیه‌نامه شناختِ فرد نویسنده از خصوصیات و نقاط قوت دانشجوی مورد نظر است .

دانشگاه های مختلف بر اساس ضوابط خود از دانشجویان یک یا چند توصیه نامه را درخواست می کنند . البته این نکته حایز اهمیت است که توصیه‌نامه ها به نهایی باعث پذیرش گرفتن یک دانشجو نخواهد شد و تنها یک دید کلی را از خصوصیات دانشجو به  استاد یا کمیته پذیرش مربوطه خواهد داد .

نکات در نوشتن توصیه نامه :

1 . توصیه نامه می بایست در سربرگ دانشگاه نوشته شده باشد و درج امضا و ایمیل استاد مربوطه نیز در انتهای نوشته الزامیست .

2 . معمولا حداقل دو توصیه‌نامه برای درخواست پذیرش برای هر رشته مورد نیاز است . برخی دانشگاه ها یا رشته های مختلف ممکن است که تعداد بیشتری توصیه‌نامه را درخواست کنند .

3 .در نوشتن توصیه نامه از زیاده گویی پرهیز گردد و سعی شود که مطلب در مختصر ترین حالت ممکن که در آن تمامی اطلاعات مفید آورده شده است نوشته شود .

  1. بیان توصیه‌نامه می بایست رسمی و مناسب با جایگاه فرد گیرنده ی نامه باشد .

5 . بهتر است که توصیه‌نامه ها اختصاصی (unique)  و مربوط به همان شخص باشند و حتی المقدور در نوشتن توصیه‌نامه از متن های پیش نویس استفاده نگردد .

6 . برای نوشتن توصیه‌نامه به اساتیدی مراجعه کنید که شناخت کافی از شما و خصوصیات تان داشته باشند .

7 . نوشتن توصیه‌نامه را در ابتدای کار پذیرش خود شروع کنید زیرا ممکن است به دلایلی مانند شلوغ بودن سر استاد مربوطه ، نوشتن توصیه نامه شما به تاخیر بیفتد .

همچنین بخوانید: پرتفولیو چیست

درصورتیکه قصد تحصیل در ایتالیا را دارید می توانید با کارشناسان زبده موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش از طریق فرم های درخواست مشاوره و ارزشیابی تحصیلی در ارتباط باشید.

Rate this post