داشتن مدرک زبان انگلیسی مورد تایید و معتبر در مصاحبه و اخذ پذیرش در مقطع دکتری چه در داخل کشور و چه برای متقاضیان ادامه تحصیل در ایتالیا و سایر کشورها بسیار موثر است و سبب کسب امتیاز مثبت جهت پذیرش متقاضیان می شود. پس از ورود به دوره دکتری در دانشگاه های داخل ایران نیز ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر یکی از شرایط لازم جهت ادامه تحصیل در این مقطع  می باشد. با توجه به موارد ذکر شده و همچنین رشد روزافزون متقاضیان ادامه تحصیل درمقطع تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری اهمیت اخذ مدرک زبان انگلیسی و آزمون های زبان نیز بیش از گذشته نمایان شده است. در ادامه این مطلب آزمون MHLE را بررسی می‌کنیم.

به دلیل هزینه های بسیار بالا ی آزمون های زبان انگلیسی  بین المللی مانند تافل و یا آیلتس و همینطور محدودیت در زمان و مکان برگزاری برای شرکت دراین آزمون ها، سازمان های معتبر داخلی همچون وزارت علوم و یا وزارت بهداشت اقدام به برگزاری آزمون های زبان داخلی نموده اند که یکی از آنها آزمون MHLE می باشد.

از مزایای این آزمون های زبان داخلی می توان به هزینه بسیار پایین وتعداد بالای دفعات برگزاری آزمون و مراکز متفاوت که در شهرهای مختلف ایران  اقدام به برگزاری این آزمون می نمایند، اشاره نمود.

در اینجا قصد داریم که برای آشنایی بیشتر متقاضیان محترم به معرفی آزمون MHLE بپردازیم.

آزمون MHLE

آزمون MHLE یکی از آزمون های زبان انگلیسی معتبرداخلی ایران است که توسط  “مرکز سنجش آموزش پزشکی” که وابسته به “وزارت بهداشت ” می باشد در داخل کشور و شهرهای مختلف ایران برگزار می شود.

نام این آزمون مخفف Ministry of Health Language Exam  است که  به اختصار آزمون MHLE نامیده می شود.

این آزمون تا حد زیادی مشابه آزمون تافل است و متقاضیان منابع مشابه را مطالعه خواهند کرد.

متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکتری  در دانشگاه های وزارت بهداشت داخل ایران متقاضیان اصلی شرکت در این آزمون هستند.

همچنین دانشجویانی که قصد دارند پس از اخذ مدرک کارشناسی در یکی از رشته های کارشناسی ارشد مرتبط با علوم پزشکی ادامه تحصیل دهند می بایت یک مدرک زبان معتبر مانند MHLEو یا MSRT و… ارائه دهند.

مدرک و نتیجه آزمون MHLE در تمامی دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در داخل کشورمعتبر می باشد.

ساختار آزمون MHLE

آزمون MHLE یک آزمون با سوالات چهارگزینه ای است که دارای سه بخش اصلی است و شامل 100 سوال می باشد که  متقاضیان می بایست در مدت زمان90 دقیقه به تمامی سوالات پاسخ می گویند.

بخش های متفاوت آزمون عبارتند از بخش شنیداری، گرامر و درک مطلب که در ادامه به صورت مختصر به معرفی هر بخش خواهیم پرداخت.

بخش شنیداری یا Listening Comprehension  آزمون MHLE که شامل  30 سوال است که از چندین مکالمه کوتاه و 2 مکالمه بلند تشکیل شده است.

نکته ای که در مورد بخش شنیداری آزمون قابل توجه است این است که فایل های صوتی آزمون به صورت همگانی پخش خواهد شد .

در این بخش مهارت شنیداری متقاضیان و توانایی دریافت اطلاعات ارائه شده در مکالمات بین افراد و … مورد ارزیابی قرار می گیرد.

بخش بعدی آزمون MHLE گرامر و ساختارو لغات می باشد که شامل 40 سوال است که تسلط دانشجویان بر قواعد و ساختار زبان انگلیسی و آشنایی با نکات این حوزه در این قسمت مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت،همچنین دامنه لغات و واژگان انگلیسی نیز بررسی خواهد شد.

Reading Comprehension یا درک مطلب شامل 30 سوال است که در این بخش علاوه بر دامنه لغات و در واقع گستردگی واژگانی وتوانایی تحلیل و دریافتن نکات کلیدی و ایده اصلی متون ارائه شده در مدت زمان محدود حائز اهمیت است.

زمان و برگزاری آزمون:

آزمون MHLE در مراکز متفاوتی برگزار می شود وتعداد دفعات برگزاری آزمون در سال 8  مرتبه است که یکی از نکات مثبت این آزمون به شمار می رود.

برای اطلاع از مراکز برگزاری آزمون و تاریخ ثبت نام و برگزاری هر آزمون می توانید به سایت آزمون MHLE مراجعه نمایید و جدیدترین تقویم را برای هر سال مشاهده نمایید.

منابع آزمون MHLE

همانطور که عنوان شد به دلیل شباهت این آزمون با آزمون تافل منابع پیشنهادی نیز تا حدود زیادی مشابه آزمون تافل است و تفاوت اصلی در بخش مکالمه است که در این آزمون حذف شده است.علاوه بر بخش مکالمه بخش نوشتاری نیز به صورت تستی است و تشریحی نخواهد بود و مشابه آزمون MSRT است.

برای آمادگی در بخش  گرامر می توان از کتاب های TOEFL PBT by Longman، Grammar in use intermediate و دیگر منابه مشابه استفاده نمود.

برای بخش واژگان و درک مطلب نیز از کتب واژگان معتبری همانند ۵۰۴ واژه کاملا ضروری، Essential words for TOEFL و در صورتی که زمان کافی داشته باشید و بخواهید مهارت بیشتری داشته باشید از کتاب ۱۱۰۰ کلمه  نیز استفاده نمایید.

از دیگر منابع برای آمادگی در آزمون  می توان به TOEFL Preparation KIT، Barron’s – 11th Edition و Arco و … اشاره نمود، توجه کنید که این موارد تنها نمونه ای از منابع موجود می باشد و مهم میزان آمادگی شما برای آزمون می باشد.

نحوه ثبت نام آزمون :MHLE

برای ثبت نام در این آزمون می بایست به آدرس سایت sanjeshp.ir مراجعه کنید و یک پروفایل با کد کاربری و رمز بسازید.

پس از ایجاد پروفایل می بایست اطلاعات خود را تکمیل کنید و مدارک خواسته شده را بارگذاری نمایید، این مدارک عبارتند ازاسکن عکس با پس زمینه روشن، صفحه اول شناسنامه، کارت ملی .

پرداخت هزینه آزمون نیز در  همان سایتو به صورت اینترنتی انجام خواهد شد.

نکات و ویژگی های آزمون MHLE:

  • یکی از امتیازات و نکات مثبت آزمون MHLE این است که نمره منفی ندارد و در صورتی که پاسخ سوالی اشتباه باشد هیچ امتیازی از متقاضیان کم نمی شود .
  • هزینه ثبت نام آزمون MHLE نسبت به دیگر آزمون های زبان مانند تافل یا آیلتس بسیار پایین است و حدودا 70 هزار تومان می باشد.
  • اعتبار مدرک آزمون MHLE دو سال است.
  • حداقل نمره قبولی اکثر دانشگاه ها و رشته ها برای مقطع دکتری 60 از کل امتیازآزمون است، دانشگاههای متفاوت نمرات متفاوتی را نیاز دارند که حتما این نکته را باید در نظر داشته باشید و قبل از شرکت در آزمون بررسی کنید.
  • نتیجه آزمون و کارنامه آن حدودا دو هفته پس از برگزاری آزمون بر سایت اعلام خواهد شد و متقاضیان می توانند با مراجعه به پنل کاربری خود در سایت نتیجه را مشاهده نمایید.

درصورتیکه قصد تحصیل در ایتالیا را دارید می توانید با کارشناسان زبده موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش از طریق فرم های درخواست مشاوره و ارزشیابی تحصیلی در ارتباط باشید.

Rate this post