دانشگاه ترنتو (ایتالیایی: Università degli Studi di Trento، آلمانی: Universität Trient) یک دانشگاه ایتالیایی واقع در شهر ترنتو ایتالیا است که توانسته است نتایج قابل توجهی را در زمینه آموزشی ، پژوهشی و روابط بین المللی به دست آورد .

تاریخ :

دانشگاه ترنتو در سال 1962 به عنوان موسسه عالی علوم اجتماعی تاسیس شد. سپس این موسسه به اولین دانشکده جامعه شناسی در ایتالیا تبدیل شد . به منظور گسترش فرصت های آموزشی دانشگاه ترنتو، در سال 1972، دانشکده علوم تاسیس و در سال 1973 نیز دانشکده اقتصاد تاسیس شد . پروژه گسترش رشته ها و دانشکده های دانشگاه ترنتو در سال 1984 با تاسیس دانشکده های هنر و علوم انسانی و حقوق ادامه یافت .  در سال 1985 نیز دانشکده مهندسی راه اندازی شد  . سرانجام در سال 2004، دانشکده علوم شناختی دانشگاه ترنتو تاسیس گشت .

از سال های اول تاسیس دانشگاه ترنتو ، اهمیت ویژه ای به ابعاد بین المللی دانشگاه داده شده است.یکی از اهداف  این دانشگاه بر توسعه همکاری های استراتژیک بین المللی متمرکز شده است . دانشگاه دارای مشارکت با دانشگاه های معتبر و مراکز تحقیقاتی در سراسر جهان است و بخشی از شبکه های همکاری مهم است .علاوه بر آن از سال 1997 دانشگاه به پروژه اراسموس که یک پروژه تبادل دانشجو در سرتاسر دنیاست پیوست .

این دانشگاه دارای تعدادی از موافقت نامه های دو جانبه با دانشگاه های آسیا، امریکا، خاورمیانه و اقیانوسیه است. محققین خارجی و استادان مهمان 10٪ از کل اساتید دانشگاه ترنتو را تشکیل می دهند . همکاری با دانشگاه های کشور آلمان دانشگاه ترنتو را به یک دانشگاه آلمانی – ایتالیایی تبدیل کرد که وظابف مربوط به هماهنگی برای آموزش و تحقیقات پیشرفته بین دانشگاه های ایتالیا و آلمان را به عهده دارد . کیفیت دانشگاه ترنتو توسط سازمان  ملی ارزیابی انجام شده توسط MIUR (وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه ها و تحقیقات) و توجه به معیارهای خاص تایید شده است . دانشگاه ترنتو طیف گسترده ای از برنامه های فوق لیسانس، فارغ التحصیل و دکترای عالی را ارائه می دهد که کیفیت آنها در بررسی های موسسه های مختلف تایید شده است .

معرفی مختصر دانشگاه ترنتو ایتالیا :

نام :                                                       university of Trento نام مخفف :   unitn

سال تاسیس :    1962 میلادی                                                            رتبه کشوری : 14

شهریه دانشگاه : 3000 الی 4000 یورو در سال                                        وب سایت :  www.unitn.it

نوع دانشگاه : دولتی                                                                          رتبه جهانی :  450

کتابخانه : دارد                                                                                   شهر :  ترنتو

محدودیت جنسی برای پذیرش  : ندارد                                                تعداد دانشجو  : حدود هفده هزار

تعداد استاد : حدود 900 نفر

گروه های تحصیلی دانشگاه ترنتو ایتالیا :

گروه ها و رشته های تحصیلی دانشگاه ترنتو به شرح زیر می باشد . تمامی رشته ها در دانشگاه ترنتو زیر شاخه و زیر مجموعه ی یکی از این رشته ها است .

مهندسی عمران، محیط زیست و مهندسی مکانیک ، اقتصاد و مدیریت ، دانشکده حقوق ، مهندسی صنایع ، مهندسی اطلاعات و علوم ، رایانه ، ریاضیات ، فیزیک ، روانشناسی و علوم شناختی ، جامعه شناسی و تحقیقات اجتماعی .

مدارس دکتری دانشگاه ترنتو نیز دارای گروه های تحصیلی زیر است :

علوم شناختی و مغزی ۀ مطالعات حقوقی مقدماتی و اروپایی ، اقتصاد و مدیریت (در مدرسه علوم اجتماعی) ، مهندسی سیستم های ساختمانی مدنی و مکانیکی ، مهندسی محیط زیست ، فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، مطالعات بین المللی ، مهندسی مواد، مکاترونیک و مهندسی سیستم ، ریاضیات ، فیزیک ، علوم روانشناسی و آموزش و پرورش .

انواع خدمات دانشگاه ترنتو ایتالیا :

1 . خدمات کتابخانه دانشگاه ترنتو :

کتابخانه دانشگاه ترنتو در سال 1962 در ابتدا به عنوان پشتیبان برای حمایت از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی موسسه پژوهشی علوم انسانی (Istituto Superiore di Scienze Sociali) که در سال 1972 به اولین دانشکده جامعه شناسی در ایتالیا تبدیل شد، ایجاد شد. سپس پس از توسعه دانشگاه و ایجاد دانشکده های علوم انسانی ، حقوق و مهندسی کتابخانه دانشگاه هم گسترش یافت . امروز کتابخانه دانشگاه ترنتو به یک مرکز تخصصی کتابشناختی و فرهنگی تبدیل شده است که نه تنها برای دانشجویان و معلمان این دانشگاه بلکه برای همه شهروندان نیز قابل دسترسی است .

اهداف کتابخانه ترنتو :

به دست آوردن، فهرست بندی، و به روز رسانی و ذخیره میراث کتابشناسی

جمع آوری مستندات و خدمات ITC برای حمایت از فعالیت های آموزشی و پژوهشی

گسترش مداوم سیستم های پیشرفته فن آوری برای دسترسی و استفاده از اطلاعات کتابشناختی آنلاین

اشتراک و مشارکت در سازمان های هماهنگی منطقه ای، ملی و بین المللی، با سایر دانشگاه ها، سیستم های کتابخانه، موسسات تحقیقاتی، کنسرسیوم ه و …

2 . مرکز شغلی دانشگاه ترنتو :

وظیفه این مرکز راهنمایی شغلی برای کمک به دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه ترنتو در ارتباط با دنیای کار است. این کار برای همه رشته ها و دوره های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه انجام می شود .

3 . خدمات مسکن دانشگاه ترنتو :

این دانشگاه بیش از 1500 تخت را برای دانش آموزانی که از خارج ایتالیا یا شهر ترنتو به این دانشگاه سفر می کنند اختصاص داده است . معیار اصلی برای دسترسی به مسکن سالانه در انتخاب تماس مربوطه تعیین می شود. این معیارها عبارتند از:

شرایط اقتصادی دانشجو ، شرایط خاوادگی  و  معیارهای شایستگی  درسی(از سال دوم به بعد).

4 . خدمات درمانی دانشگاه ترنتو :

هر دانشجویی که قصد تحصیل در ایتالیا و دانشگاه ترنتو را دارد  باید تحت یک بیمه درمانی باشد . در این دانشگاه انواع مختلفی از سیاست های بیمه درمانی براساس نوع شهروندی دانشجو (دانشجوی اروپایی یا غیر اتحادیه اروپا) وجود دارد. چنانچه در دانشگاه حادثه ایی برای دانشجویان رخ دهد هزینه های درمان آن به عهده دانشگاه خواهد بود .

5 . امکانات ورزشی دانشگاه ترنتو :

مرکز ورزش دانشگاه ترنتو (UNI.Sport) تمام امکانات ورزشی موجود در سیستم دانشگاه را مدیریت می کند . ورزش های ارائه شده توسط این مرکز عبارت است از : ایروبیک ، کوهنوردی، آیکیدو، بسکتبال و والیبال، تناسب اندام ، قایقرانی / قایقرانی بادبانی، پیلاتس ، اسکی و اسنوبورد ، یوگا و … .

پژوهش در دانشگاه ترنتو ایتالیا :

اهداف پژوهشی دانشگاه ترنتو با استخدام محققان جوان، مشتاق، واجد شرایط و پویا در نظر محقق می شود . دانشگاه ترنتو از ساختار تحقیقاتی خود به طور پیوسته از مرحله برنامه ریزی تا تهیه گزارش مالی نهایی برای دسترسی به بودجه برای پروژه های تحقیقاتی، حمایت می کند. گروه های پژوهشی و تحقیقاتی فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه را ترویج، هماهنگ و مدیریت می کند. علاوه بر این آنها روابط بین المللی را برای دریافت و انتقال دانش با نهاد خارجی تقویت و ساماندهی می کنند . تعدادی از پژوهشگاه های برجسته دانشگاه ترنتو را در لیست زیر مشاهده میفرمایید :

CIBIO – مرکز بیولوژی مجتمع

CIMEC – مرکز ذهن / علوم مغز

SSI – دانشکده مطالعات بین المللی

رتبه بندی دانشگاه ترنتو ایتالیا :

رتبه کشوری :  14

رتبه جهانی :  450

در سالانه نتایج موسسه CENSIS  که به بررسی دانشگاه های مختلف ایتالیا از جهات مختلف می پردازد  ، دانشگاه ترنتو در بین دانشگاه هایی که  ظرفیت ​​ 10 تا 20 هزار دانشجو دارند  جایگاه دوم را داراست .

در رتبه بندی جهانی دانشگاه های دنیا (Qs  ) دانشگاه ترنتو در رتبه دهم در بین دانشگاه های ایتالیا و در رتبه 450 دنیا قرار گرفت .

معرفی مختصر شهر ترنتو ایتالیا :

شهر ترنتو در شمال ایتالیا و در منطقه ایی ایتالیایی آلمانی قرار گرفته است این شهر . قبلا بخشی از امپراطوری و اتریش-مجارستان بود در سال 1919 به ایتالیا ملحق شد . این شهر تقریبا 120000 نفر جمعیت دارد و سومین شهر بزرگ در حاشیه دامنه های رشته کوه آلپ است . این شهر اغلب در میان بهترین شهرهای ایتالیا برای کیفیت زندگی، سطح زندگی، و فرصت های کسب و کار و شغلی رتبه بندی شده و در رتبه پنجم بهترین شهر ها در سال 2017 قرار دارد. ترنتو همچنین یکی از شهرهای ثروتمند و پرطرفدار کشور است که استان آن یکی از ثروتمندترین مناطق کشور ایتالیا است .

ترنتو از لحاظ جغرافیایی یک شهر کوهستانی ( رشته کوه های آلپ ) به حساب می آید و با توجه به همین امر دارای آب هوای سرد و بارش های زیاد برف و باران است .

این شهر از گذشته در مسیر ارتباطی بین ایتالیا و شمال اروپا قرار داشته است و همین امر مجب رونق اقتصادی این شهر شده است . شهر ترنتو دو رویداد ورزشی سالانه دارد: مسابقات حرفه ایی پیاده روی به طول 6 مایل و مسابقات دوچرخه سواری که از سال 1963 در این شهر برگزار می گردد .

معماری این شهر دارای به دلیل قرار گرفتن درمنطقه ایتالیایی – آلمانی دارای یک  مشخصه منحصر به فرد است که تلفیقی از فرهنگ های ایتالیایی و آلمانی است و از معماری های بسیار قابل توجه ایتالیا است .

حمل و نقل در شهر ترنتو با تاکسی و خطوط اتوبوس رانی مختلف انجام می شود و و سفر به شهر های دیگر کشور ایتالیا نیز از طریق بزرگراه ها و خطوط ریلی قابل دسترسی است .

درصورتیکه قصد تحصیل در ایتالیا را دارید می توانید با کارشناسان زبده موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش از طریق فرم های درخواست مشاوره و ارزشیابی تحصیلی در ارتباط باشید.

Rate this post