بورسیه استانی ایتالیا(جهان سوم)

یکی از مزایای تحصیل در ایتالیا استفاده از بورسیه تحصیلی استانی است که بر اساس درامد خانواده دانشجو وشرایط مالی سرپرست خانواده به دانشجو تعلق میگیرد.

این بورسیه توسط استان محل تحصیل دانشجو در ایتالیا پرداخت می شود و دانشجویانی که پرداخت هزینه های دانشگاه و امکانات رفاهی (خوابگاه ، غذا وسرویس ایاب ذهاب)برایشان دشوار است می توانند از این بورسیه استفاده کرده و تمام هزینه های تحصیل و زندگی یا بخش قابل توجهی از ان را پوشش دهند.

جهت استفاده از این نوع بورسیه ابتدا دانشجو باید توسط یکی از دانشگاههای دولتی ایتالیا پذیرش شود. پس از اخذ پذیرش توسط دانشگاه، دانشجو باید براساس شرایط شغلی و درامدی سرپرست خود، وضعیت سکونت و تعداد اعضای خانواده و….. مدارک بورسیه را تهیه کند.

بر اساس این مدارک دانشجو اظهار میکند که امکان تامین هزینه های تحصیل و زندگی خود را ندارد و این فرصت را پیدا میکند که با ارایه مستندات و مدارک مالی مربوطه از بورسیه استانی ایتالیا بهره مند گردد.

سوالات متدوال بورسیه:

هدف از اعطای بورسیه استانی ایتالیا چیست؟

هدف از اعطای بورسیه استانی ایتالیا صرفا تسهیل در امر زندگی دانشجویی دانشجویان کم درامد و کمک مالی به دانشجویانی است که در تامین هزینه های تحصیلی و زندگی خود با مشکلات مالی روبرو هستند. متقاضیان این نوع بورسیه را عمدتا دانشجویان کشورهای جهان سوم یا کشورهایی با درامد اقتصادی پایین تشکیل می دهند.

بورسیه استانی به چه مقاطع و چه رشته هایی تعلق میگیرد؟

بورسیه استانی به تمامی رشته های تحصیلی و تمامی مقاطع لیسانس،فوق لیسانس و دکترا در دانشگاههای دولتی و برخی دانشگاه های خصوصی تعلق میگیرد.

بورسیه علاوه بر دانشجویان رشته های دانشگاهی به دانشجویانی که در اکادمی های هنری دولتی و کنسرواتوارهای موسیقی دولتی مشغول به تحصیل باشند نیز تعلق می گیرد.

مبلغ کمک هزینه چقدر است و شامل چه مواردی است؟

میزان این کمک هزینه تقریبا در تمامی استانهای ایتالیایکسان و تا سقف 5200یورو در سال به صورت نقدی وتخفیف 10%-90%در پرداخت شهریه دانشگاه و همچنین تا 70%تخفیف در پرداخت هزینه خوابگاه و سلف سرویس بهره مند شوند.

دانشجویان می توانند همزمان با اقدام برای بورسیه ،استفاده از خوابگاه وکارت غذا را نیز درخواست دهند که در این حالت مبلغ ان از مبلغ کل بورسیه کسر خواهد شد.

دانشجویانی که برای بورسیه اقدام نموده اند در بعضی استانها و دانشگاهها از پرداخت شهریه معاف یا شهریه هایی نسبتا پایین را به دانشگاه پرداخت خواهند کرد،که در این حالت در صورتی که دانشجو در پایان سال تحصیلی واحدهای معینی را پاس کند این مبلغ به وی بازگردانده خواهد شد.

ایا برای اخذ بورسیه استانی ایتالیا به رزومه تحصیلی و پژوهشی قوی و مقالات علمی نظیر isiو… نیاز است؟

خیر. برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا به هیچ عنوان داشتن مقالات علمی و رزومه تحصیلی یا کاری مطرح نیست و صرفا با ارایه مدارک مالی مربوط به سرپرست خانواده و وضعیت معیشتی و سکونت می توان از بورسیه تحصیلی بهره مند گردید.

ایا زبان تحصیلی رشته دانشگاهی در اخذ بورسیه استانی ایتالیا موثر است؟

خیر.شرایط بورسیه استانی ایتالیا برای دانشجویانی که به زبان انگلیسی یا زبان ایتالیایی مشغول به تحصیل می شوند کاملا یکسان است.

ایا این بورسیه برای دانشجو تعهدی به دنبال خواهد داشت ؟

بله! تنها تعهد دانشجویان در ازای دریافت بورسیه، پاس کردن واحد های درسی معینی است.پس از اخذ بورسیه دانشجو باید در ان سال تحصیلی حداقلی از واحدهای تحصیلی خود را با موفقیت پاس کند،در غیر این صورت بورسیه وی قطع خواهد شد و دانشجو پس از ان موظف به تامین هزینه های تحصیل و زندگی به صورت شخصی است.

البته هیچ نوع تعهد دیگری مانند تعهد کاری به دولت ایتالیا یا تعهد کار پژوهش و تحقیقاتی برای دانشگاه و سایر تعهدات شامل این بورسیه نخواهد شد و دانشجو می تواند بدون هیچ مانعی پس از پایان تحصیلات به کشور خود یا هرکشور دیگری نقل مکان کند.

شرایط پرداخت اقساط مبلغ بورسیه به دانشجویان به چه صورت است؟

معمولاقسط اول بورسیه معادل نیمی از مبلغ نقدی بورسیه تا یکماه پس از اعلام نتایج اولیه بورسیه هر استان به حساب معرفی شده توسط دانشجو به اداره بورسیه واریز می شود.معمولا در اکثر استانهای ایتالیا قسط اول بورسیه در استانه تعطیلات سال نو میلادی واریز میشود.

شانس بورسیه برای دانشجویانی که از ایران درخواست بورسیه می دهند چقدر است؟

در پاسخ می توان گفت تقریبا تمامی دانشجویانی که از ایران اقدام میکنند حایز شرایط دریافت بورسیه هستند.

مبنای محاسبه شانس دانشجو برای دریافت بورس استانی  به درامد سرپرست دانشجو وابستگی بیشتری دارد تا هرعامل دیگری و از ان جایی که فیش حقوقی سرپرست های خانوده ها در ایران عمدتا کمتر از 10000یورو در سال است عمده دانشجویانی که از ایران اقدام میکنند حایز شرایط دریافت بورسیه هستند.

درصورتی که فیش حقوقی سرپرست شما بیشتر از ده هزار یورو در سال باشد باز هم می توان با تهیه مدارک اضافه تر شانس خود را برای بورسیه ارتقا داد.

برای اخذ این کمک هزینه تحصیلی برخلاف تصور عمومی از بورسیه که معمولا به کمک هزینه های علمی اعطایی دانشگاه اطلاق می شود  ، شرایط علمی دانشجو (رزومه علمی، مقالات ISI  و…) جهت گرفتن بورسیه لازم نمی باشد و صرفاً با پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاههای دولتی ایتالیا و با تهیه مدارک مالی (مربوط به خود یا سرپرست خانواده) می توان از کمک مالی 5200 یورو در سال همراه با تخفیف 90 ـ 10 درصدی روی شهریه دانشگاه و تخفیف خوابگاه و 2 وعده غذایی تا %70 برخوردار شد.

مبلغ بورسیه به حساب شخصی دانشجویان واریز شده و دانشجویان می توانند شهریه دانشگاه ،شهریه خوابگاه و 2 وعده غذایی را از محل کمک دریافت شده پرداخت کرده و مبلغ باقی مانده را صرف هزینه های جانبی زندگی خود در ایتالیا نمایند.

معمولا دانشجویان لیسانس و فوق لیسانس می توانند پس از پرداخت شهریه دانشگاه، شهریه خوابگاه و 2 وعده غذایی از محل کمک هزینه جهان سوم ، بین 1000 تا 2000 یورو درسال پس انداز یا صرف هزینه های جانبی زندگی خود در ایتالیا نمایند.

دانشجویان مقطع دکترا با توجه به شهریه های ناچیز دانشگاه می توانند پس از پرداخت شهریه خوابگاه و 2 وعده غذایی سالانه بین 2000 تا 3000 یورو از این مبلغ را پس انداز یا صرف امورات دیگر نمایند.

برای دریافت این نوع بورسیه هیچ گونه رزومه علمی، تحصیلی، معدل بالا و … ملاک نیست و صرفاً با پذیرش شدن در یکی از دانشگاههای دولتی ایتالیا و تهیه مدارک مالی امکان پذیر است.

مدارک مالی جهت دریافت بورسیه جهان سوم :

  • فیش حقوقی دانشجو یا سرپرست وی
  • اجاره نامه سرپرست خانواده
  • ترجمه شناسنامه متقاضی یا سرپرست وی
  • گواهی معادل یورویی از بانک مرکزی

عوامل دیگری که اثر مثبت در جهت دریافت بورسیه داشته باشند با مشاوره تخصصی موسسه اپلای ایتالیا با دانشجو مشخص می گردد و در صورت نیاز دانشجو مدارک دیگری نیز دریافت مزایای بیشتر تهیه می کند.

درصورتیکه قصد تحصیل در ایتالیا را دارید می توانید با کارشناسان زبده موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش از طریق فرم های درخواست مشاوره و ارزشیابی تحصیلی در ارتباط باشید.

4.3/5 - (15 امتیاز)