دانشگاه میلان ایتالیا

در ادامه سلسله مقاله هایی که به معرفی دانشگاههای ایتالیا به منظور آشنایی بیشتر علاقمندان تحصیل در ایتالیا با دانشگاه های این کشور می پردازد در این قسمت دانشگاه میلان ایتالیا (Università degli Studi di Milano ) را مورد بررسی قرارداده ایم. لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

تاریخچه دانشگاه میلان ایتالیا

تشکیل دانشگاه میلان

دانشگاه میلان ایتالیا در سال ۱۹۲۴ تاسیس شد که متشکل از دو مؤسسه بود که پیشینه خوبی از مطالعات پزشکی، علمی و انسانی داشت: Academademia Scientifico-Letteraria (آکادمی علمی-ادبی)، فعال از سال ۱۸۶۱، و موسسه Clinici di Perfezionamento (تخصص بالینی)، تاسیس در سال ۱۹۰۶٫

 

در زمان تأسیس دانشگاه میلان ایتالیا چهار دانشکده «سنتی» – قانون، علوم انسانی، پزشکی و ریاضیات، علوم فیزیکی و طبیعی وجود داشت؛ سپس، در دهه ۱۹۳۰، پس از جمع آوری مدارس قدیمی دامپزشکی (تاسیس ۱۷۹۲) و کشاورزی (تاسیس ۱۸۷۱)، دانشکده های دامپزشکی و کشاورزی معرفی شد.

در پایان جنگ جهانی دوم، ساختمانی به نام”La CÃ Granda” (خانه بزرگ)، به دانشگاه اعطا شد. این ساختمان، یکی از نخستین نمونه های ایتالیایی معماری مدرن ایتالیایی بود. این ساختمان که در قرن ۱۵ توسط خانواده Sforza که خانواده سلطنتی میلان بودند ساخته شد. خانه بزرگ در سال ۱۹۴۳ توسط بمب ها به طور جدی آسیب دید و در سال ۱۹۵۸، پس از یک سری پیچیده از کارهای بازسازی و نوسازی، آن را به دفتر ریاست دانشگاه، دفاتر اداری و دانشکده های حقوق و علوم انسانی تبدیل شد.

 

اصلاحات دانشگاه میلان در سال ۱۹۶۰

دانشگاه میلان ایتالیا در دهه ۱۹۶۰، به علت گسترش مشارکت مدنی اجباری و آزاد شدن دسترسی به تحصیلات دانشگاهی، شمار افرادی که به دانشگاه های ایتالیایی وارد شدند، به طور مداوم افزایش یافت و دانشگاه میلان بیش از ۶۰۰۰۰ دانش آموز را ثبت نام کرد.

 

در سال ۱۹۶۸، دانشگاه میلان ایتالیا حدود ۱۲۷ هزار متر مربع را اشغال کرد. تا آغاز دهه ۱۹۸۰ این افزایش به ۲۰۵ هزار متر مربع افزایش یافت. در سال ۱۹۸۹، ۲۲ دوره تحصیلی و ۷۵ هزار دانشجوی ثبت نامی وجود داشت که تعداد آنها تا سال ۱۹۹۳ به ۹۰ هزار نفر می رسید.  با توجه به این افزایش، دانشگاه شروع به فرایند تسهیل و گسترش امکانات خود کرد .از سال ۱۹۸۶، مراکز جدید در مناطق دیگر میلان، به ویژه در منطقه بیکوکا، و همچنین در سایر نقاط مانند ، در کومو، وارز و … افتتاح شد. در نتیجه این روند، علیرغم کاهش تعداد دانشجویان، دانشگاه میلان هنوز بزرگترین موسسه در منطقه لومباردی بود و هنوز هم یکی از بزرگترین در کشور ایتالیا است.

قانون سال ۲۰۰۱ که سیستم آموزشی را تغییر داد، مرحله جدیدی از تغییر را ایجاد کرد. این دانشگاه طیف وسیعی از دوره های خود را تغییر داده است تا آنها را بیش از پیش سازگار با تقاضای اجتماعی برای آموزش و نوآوری سیستم تولید به روز رسانی کند. در نتیجه، تعداد دوره های تحصیلی به ۷۴ نفر افزایش یافت و افزایش ثبت نام در آنها نیز  افزایش پیدا کرد.

همچنین تعهد دانشگاه به ارائه خدمات دانشجویی (جهت گیری، کارآموزی و آموزش، آموزش آنلاین) افزایش پیدا کرد و  سرمایه گذاری برای تأسیسات آموزشی جدید و تحقیقاتی (شامل حدود ۸۰ هزار متر مربع) بیشتر شد.

 

دانشگاه میلان در حال حاضر

دانشگاه میلان ایتالیا بزرگترین دانشگاه در منطقه است و یک نهاد  مهم برای جامعه ایی است که آن را احاطه کرده است. میلان در واقع پایتخت لمباردی، یکی از پویا ترین و بین المللی مناطق  در اتحادیه اروپا و یک رهبر در اقتصاد ملی است که در خط مقدم سرمایه گذاری های تحقیق و توسعه و تعهد به نوآوری های تکنولوژیکی قرار دارد.

در حال حاضر دانشگاه دارای ۸ دانشکده و ۲ مدرسه، ۱۳۸ برنامه تحصیلی (بین دوره های کارشناسی و فارغ التحصیل)، ۳۱ مدرسه دکتری (scuole di dottorato) و ۷۶ مدرسه تخصصی (scuole di specializzazione) است.

تقریبا ۶۴۰۰۰ دانشجو در دانشگاه ثبت نام کرده اند. اساتید حدود ۲۰۰ نفر و ۵۰۰ نفر هم به عنوان استاد مهمان در دانشگاه میلان ایتالیا حضور دارند و بیش از ۱۹۴۷ نفر در بخش فنی و اداری کار می کنند. دانشگاه میلان یکی از موسسات بود که به LERU، لیگ دانشگاه های  اروپایی کمک کرد، و تنها دانشگاه ایتالیایی است که عضو این سازمان است.

 

دانشگاه میلان ایتالیا همچنین دارای میراث هنری و فرهنگی قابل توجه است که شامل ساختمان های مهم تاریخی، مجموعه های قدیمی، آرشیو مقالات ، باغ گیاه شناسی و رصدخانه قدیمی شهر است که توسط ماریا تریزا از اتریش ساخته شده است. ادارات این دانشگاه در  مرکز میلان و در ساختمان های مدرن منطقه واقع شده به عنوان CittàStudi (شهر مطالعات) قرار دارد.

چرا دانشگاه میلان ایتالیا

  • آموزش با کیفیت بالا در طیف وسیعی از رشته ها
  • رنکینگ بالا در رتبه بندی های بهترین دانشگاه های جهان
  • تقویت استعداد خود از طریق برنامه های مختلف تحصیلی
  • برنامه بورس تحصیلی بین المللی
  • وجود بورسیه استانی ایتالیا

پژوهش در دانشگاه میلان

دانشگاه میلان ایتالیا یکی از دانشگاه های ایتالیا است که متعهد به تحقیق در زمینه های تحقیقاتی علمی و کاربردی هستند. در سال های اخیر، به ویژه در زمینه علوم طبیعی، کیفیت غذا و ایمنی، فناوری نانو و علوم زیست محیطی، دانشگاه در سال های اخیر موفق به فعالیت های موفقیت آمیز در برنامه های چارچوب اتحادیه اروپا شده است. چندین روابط دو جانبه و چندجانبه با همکاران در کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته ایجاد شده اند، که با تدریس، نظارت و دانش، حمایت می شود.

تعدد مقالات و پژوهش ها در دانشگاه میلان ایتالیا نشانگر ارزش علمی و توان بالای این دانشگاه در زمینه فعالیت های پژوهشی است. دانشگاه میلان متعهد به انجام پژوهش های مختلف برای بهبود شرایط جامعه و کشور ایتالیا است و این تعهد را میتوان از جوایز متعدد تحقیقاتی این دانشگاه کاملا مشاهده کرد. پروژه های انجام شده توسط Centri interdipartimentali (مراکز بین ادارات) شامل دو یا چند واحد درون دانشگاه می شوند، در حالی که انجام شده توسط Centri interuniversitari (مراکز بین المللی) مستلزم همکاری بین دانشگاه های مختلف ایتالیا است.

همچنین Centri di ricerca convenzionati (مراکز پژوهشی وابسته) وجود دارد که صرفا توسط نهادهای خصوصی و موسسات خصوصی تامین می شود و سه مرکز دیگر CEND، CIMAINA و CISI که توسط وزارت تحقیقات بر اساس مجموعه ای از نیازهای خاص تامین می شود. علاوه بر این، دانشگاه میلان ایتالیا در یک سری توافقنامه هایی برای همکاری علمی در مورد پروژه های خاص و بخش های تحقیقاتی که توسط موسسات تحقیقاتی ملی مهم ملی انجام شده است وارد شده است.

آمار پژوهش های دانشگاه میلان ایتالیا

انتشارات: حدود ۲۵۰۰۰ مقاله و پژوهش در ۳ سال گذشته
۴۸۸ طرح تحقیقاتی جدید (۱۵۲ بودجۀ برنامه های اروپایی ، ۳۳۶ قرارداد ملی)
بیش از ۱۰۰۰ پروژه تحقیقاتی  نیز در حال انجام است

دانشکده های دانشگاه میلان


دانشگاه میلان ایتالیا


  دانشکده دامپزشکی
  دانشکده کشاورزی و علوم غذایی
  دانشکده علوم دارویی
  دانشکده علوم و فناوری
  دانشکده ورزش و علوم ورزشی
  دانشکده علوم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی
  دانشکده علوم واسطه و فرهنگی

رنکینگ  دانشگاه میلان

  • ۱- جایگاه دوم در ایتالیا
  • ۲- ۱۰۲رتبه  در جهان (رتبه بندی NTU)
  • ۳- جایگاه ۱۱ در ایتالیا، ۳۶۵ در جهان (رتبه بندی لیدن – Universiteit Leiden)
  • ۴- رتبه بین ۳۰۱ الی ۳۵۰ در جهان (آموزش عالی تایمز)
  • ۵- رتبه ۳۰۶ در جهان (رتبه بندی QS)
  • ۶- رتبه ۱۵۱ و ۲۰۰ در جهان (رتبه بندی دانشگاهی دانشگاه های جهانی – دانشگاه شانگهای Jiao Tong
  • ۷- رتبه جهانی در رشته های هنر و علوم انسانی :  ۱۷۵
  • ۸- رتبه جهانی در رشته های مهندسی و تکنولوژی : ۲۶۶
  • ۹- رتبه جهانی در رشته های پزشکی :  ۸۰
  • ۱۰- رتبه جهانی در علوم اجتماعی ۲۶۹
  • ۱۱- رتبه جهانی در تجارت و بیزینس : ۱۵۱
کتابخانه در دانشگاه میلان

دانشگاه میلان ایتالیا دارای یک شبکه ۴۷ متشکل از کتابخانه است. بعضی از آنها به حوزه های عمومی اختصاص یافته است، در حالی که تعدادی از کتابخانه های تخصصی تر در درجه اول برای اهداف تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

تمام کتابخانه ها OPAC (کاتالوگ دسترسی عمومی آنلاین) را در اختیار دارند – ۲۴ ساعته در روز، ۷ روز در هفته از هر کامپیوتری کهبه اینترنت وصل شده است قابل دسترسی است که حاوی حدود یک میلیون رکورد کتابشناسی است که شامل کتابهای قدیمی و مدرن، نشریات چاپی و الکترونیکی و مواد سمعی و بصری.

کتاب ها بر اساس موضوع طبقه بندی شده و با استفاده از DDC دقیق تر (طبقه بندی دَه از دَه) طبقه بندی می شوند. بسیاری از کتابخانه ها از طریق یک شبکه مبادله ای که مهمترین کتابخانه های ایتالیا و سایر نقاط اروپا را پوشش می دهد به هم مرتبط هستند و انواع خدمات را ارائه می کنند.

کتابخانه همچنین سیستم APICE را اداره می کند که کتاب ها و بایگانی های ارزشمند و نادر را جمع آوری و نگهداری می کند.

شبکه کتابخانه همچنین تعداد زیادی از مجلات الکترونیکی علمی را برای کابران قابل دسترس می نماید.

اداره و سازمان دانشگاه میلان

دانشگاههای ایتالیا از سال ۱۹۸۹ به طور کامل خودمختار شده اند. بنابراین، هر نهاد هنجارهای خود را برای تنظیم فعالیت های آموزشی / علمی و ساختار مالی و سازمانی آن تعریف می کند.

رکتور بالاترین نماینده دانشگاه است وظیفه هماهنگی، اجرای و نظارت بر سیاست دانشگاه است.

مجلس علمی (مجلس سنا) یک هیئت است که استراتژی های عملی و توسعه دانشگاه را تعریف می کند و فعالیت های آموزشی و علمی را هماهنگ می کند.

هیئت مدیره (Consiglio di amministrazione) نیز نظارت بر تهیه منابع مالی، مدیریت دارایی های اقتصادی / فرهنگی و مدیریت کارکنان فنی و اداری را نظارت می کند.

در راس ساختار اداری، مدیر عامل (Direttore amministrativo) است که فعالیت های کارمندان فنی و اداری را هماهنگ می کند و برنامه ها و اهداف تعیین شده توسط سازمان های حاکم را اجرا می کند.

در نهایت، سازمان های حاکم بر تاسیسات مختلف آموزشی و علمی (ادارات، مراکز)، که از استقلال اداری و سازمانی نیز برخوردار هستند، وجود دارد.

فعالیت های ورزشی و سرگرمی دانشگاه میلان

CUS مرکز ورزشی دانشگاه میلان ایتالیا، یک انجمن ورزشی است که طی ۶۰ سال گذشته، فعالیت های تربیت بدنی و ورزش توسط دانش آموزان و همکاران دانشگاه را ترویج کرده است. هر ساله این مرکز مجموعه وسیعی از دوره های ورزشی را تشکیل می دهد که همه چیز را از رشته های سنتی نظیر شنا و بدن سازی تا فعالیت های مدرن تر مانند دوچرخه سواری و یوگا پوشش می دهد.

CUS، مجموعه ای از سالن های ورزشی و امکانات ورزشی را دارد که دانش آموزان و همکاران دانشگاهی که کارت سبز یا آبی دارند، می توانند از قیمت های پایین تر لذت ببرند.

دانش آموزان دانشگاه میلان ایتالیا همچنین می توانند در برنامه های موسیقی و تئاتر دانشگاه، که شامل ارکستر، کر و مرکز تئاتر دانشگاه است، شرکت کنند. ارکستر دانشگاه میلان به دانش آموزان اجازه می دهد تا با همکاری کنسرواتور “جوزپه وردی” میلان  یک گروه موسیقی کلاسیک داشته باشند.

Centro Universitario Teatreale (CUT)، مرکز تئاتر دانشگاه، در حال حاضر توسط پروفسور آلبرتو بنتوگلی کارگردانی شده و با گروهی از دانش آموزان دانشگاهی که در چندین سال در تولید محصولات تئاتر شرکت داشته اند، فعالیت می کند.

انجمن های دانشگاه میلان

دانشگاه میلان ایتالیا محل برگزاری گفتگو و بحث است . بنابراین تشکیل انجمن های فرهنگی و سیاسی فرصت های برابر را از لحاظ فضا و منابع فراهم می کند تا تضمین همه افراد با افکار و عقیده های مختلف فرصت ابراز  نظر خود را داشته باشند.

انجمن دانشجویان با رنگ های مختلف سیاسی وجود دارد که نمایندگان دانش آموزان در مجلس علمی و انجمن های فرهنگی هستند که دانش آموزان می توانند به راحتی به اشتراک گذاشتن ایده ها و تجربیات خود در این انجمن ها شرکت کنند.

رشته های انگلیسی زبان دانشگاه میلان

بیو تکنولوژی سلولی و مولکولی
پزشکی و جراحی
گیاه شناسی
مدیریت منابع انسانی
بیو تکنولوژی و بیواکونومی
شیمی صنعتی
بیو تکنولوژی پزشکی
اقتصاد غذا و محیط زیست
مالی و اقتصاد
مدیریت نوآوری و کارآفرینی
توسعه پایدار
علوم داده و اقتصاد

گروه اعزامی اپلای ایتالیا که تحت مجوز وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران و با عنوان موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش به فعالیت می پردازد ، با چندین سال تجربه در زمینه اعزام دانشجو به منظور تحصیل در ایتالیا به فعالیت می پردازد هرساله موفق به کسب پذیرش از دانشگاه های ایتالیا برای تعداد زیادی از متقاضیان عزیز در رده های مختلف تحصیلی گشته است .

موسسه یگانه سفیران دانش ( گروه اعزامی اپلای ایتالیا )  با افتخار اعلام می دارد همه علاقمندان به تحصیل در ایتالیا می توانند از  مشاوره رایگان ( آنلاین ، تلفنی ، حضوری ) این موسسه برخوردار شوند تا از زبده ترین کارشناسان ما در زمینه های اپلای، بورسیه استانی ایتالیا، مشاوره های سفارت ایتالیا و ویزای تحصیلی ایتالیا و … کسب اطلاعات کنند.

 

درصورتیکه قصد تحصیل در ایتالیا را دارید می توانید با کارشناسان زبده موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش از طریق فرم های درخواست مشاوره و ارزشیابی تحصیلی در ارتباط باشید.

4.7/5 - (3 امتیاز)