کشور ایتالیا با داشتن دانشگاه های معتبر در زمینه پزشکی یکی از کشور هایی است که در سالیان اخیر به شدت مورد توجه علاقمندان به تحصیل در ایتالیا و علی الخصوص دوستداران رشته پزشکی قرار گرفته است. سطح پایین تر آزمون پزشکی ایتالیا (IMAT) نسبت به کنکور ایران و پذیرش ساده تر آن سبب شده است که دانشجویان مستعد و علاقمند به رشته پزشکی برای ادامه تحصیل به ایتالیا سفر کنند. لازم به ذکر است که دانشجویان کشورهای خارج اتحادیه اروپا سهمیه خاص خود را دارند و امسال ظرفیت پذیرش برای دانشجویان خارج اتحادیه اروپا برابر 216 نفر است.

رشته پزشکی در ایتالیا یک گزینه محبوب برای دانشجویان بین المللی است. ایتالیا دارای چندین دانشگاه برتر پزشکی است که برنامه های پزشکی با کیفیت بالا را ارائه می دهند. هزینه تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا نسبتاً کم است و دانشجویان بین المللی می توانند برای کمک هزینه تحصیلی نیز درخواست دهند.

ایتالیا یکی از کشورهای مهاجرپذیر در جهان است. این کشور به دلیل شرایط خوب و ارائه بورسیه‌های عالی، فرصت‌های زیادی را برای دانشجویان ایرانی فراهم می‌کند تا بدون دغدغه به تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی بپردازند. دانشگاه‌های کشور ایتالیا به طور میانگین از دانشگاه‌های رنک بالای جهان محسوب می‌شوند و به همین علت بسیاری از افراد از ایتالیا به عنوان پلی برای پیشرفت استفاده می‌کنند. کشور ایتالیا شرایط بسیار خوبی برای زندگی دارد و با ایجاد سطح متوسط و بالا از نظر کیفیت زندگی، گزینه بسیار خوبی برای مهاجرت محسوب می‌شود.

آزمون‌های ورودی دانشگاه های ایتالیا

آزمون آی مت (IMAT) هر ساله در اواسط سپتامبر (شهریور) برگزار شده و پذیرش دانشگاه های مختلف ایتالیا در رشته پزشکی از همین طریق انجام می شود. شرط اول شرکت در این آزمون گذراندن 12 سال تحصیلی توسط دانشجویان محترم است.

این آزمون به غیر از ایتالیا در 16 کشور دیگر برگزار می شود که از کشور های نزدیک به ایران می توان به ترکیه، امارات، قطر، قبرس و عربستان سعودی اشاره کرد.

دیگر کشور ها که میزبان برگزاری آزمون آی مت هستند عبارتند از:

فرانسه، هند، لهستان، پرتغال،آمریکا، یونان، برزیل، انگلیس، چین، آلمان و فلسطین اشغالی

 

مباحث آزمون:  

این آزمون دارای 60 سوال است و وقت آزمون نیز 100 دقیقه می باشد. برای هر پاسخ صحیح 1.5 نمره مثبت و هر پاسخ غلط 0.4 نمره منفی محاسبه خواهد شد. از این رو حداکثر نمره کسب شده توسط یک متقاضی برابر 90 خواهد بود.

مباحث آزمون عبارتند از: ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست، منطق و استدلال و اطلاعات عمومی. بودجه بندی سوالات به تفکیک هرمبحث زیر به شرح زیر میباشد:

نام درس تعداد سوال
ریاضیات 4
فیزیک 4
شیمی 12
زیست شناسی 18
منطق و استدلال 10
اطلاعات عمومی 12

دانشگاه هایی که پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه میکنند و ظرفیت پذیرش هرکدام:

 

 نام دانشگاه ظرفیت
 دانشگاه باری 8
 دانشگاه تورین 30
 دانشگاه ساپینزا 10
 دانشگاه پاویا 40
 دانشگاه ناپل – لوییجی وان ویتلی 52
 دانشگاه ناپل- فدریکو سکوندو 10
 دانشگاه میلان – بیکوکا 5
 دانشگاه بلونیا 10
 دانشگاه میلان 16
 دانشگاه تور ورگاتا 10
 دانشگاه مسینا 25

 

هزینه ثبت نام آزمون:

هزینه ثبت نام آزمون آیمت 120 یورو می باشد.

 

مدارک لازم برای اپلای و تحصیل پزشکی

یکی از رشته‌های بسیار پرطرفدار برای تحصیل و کسب علم در تمامی مقاطع، پزشکی است که در همه جای دنیا محبوبیت زیادی دارد. تحصیل پزشکی در ایتالیا از آرزوهای ممکنی است که شاید تنها چند قدم با آن فاصله داشته باشید. پس بهتر است بدانید که این رشته تخصصی در ایتالیا متقاضیان زیادی دارد.

رشته پزشکی در تعداد زیادی از دانشگاه‌های معتبر این کشور به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. مطالعه این رشته در این کشور، نسبت به سایر کشورهای اروپایی از نظر هزینه مناسب‌تر می‌باشد. بهتر است بدانید که برای ورود به این فیلد تحصیلی تنها موظف به انجام یک آزمون به نام IMAT هستید که در ادامه توضیح خواهیم داد.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

برای اپلای و تحصیل پزشکی در ایتالیا مانند سایر رشته‌ها باید مدارک خاصی را ارائه کنید که در ادامه درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد. شما برای تحصیل پزشکی در ایتالیا، باید از یک دانشگاه معتبر ایتالیایی پذیرش دریافت کنید و برای دریافت این پذیرش داشتن مدارکی اعم از نمره قبولی آزمون IMAT، آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریزنمرات، مدرک زبان معتبر، نمرات قبولی بالا در دروسی مثل زیست‌شناسی و…، انگیزه نامه، توصیه نامه، ادمیشن فی، نامه تمکن مالی و رزومه قوی ضروری است و بهتر است پیش از اقدامات اولیه از داشتن تمامی این مدارک مطمئن باشید.

شرایط سنی تحصیل پزشکی

به طور کلی دانشگاه‌های مختلف کشور ایتالیا محدودیت‌های سنی مختلفی دارند اما می‌توان گفت پیچیدگی‌های شرایط سنی و وجود گپ‌های طولانی مدت با توجیه‌های درست و منطقی و رزومه قدرتمند قابل جبران است. اما نکته قابل توجه برای دانشجویان بین‌المللی پس از دریافت پذیرش، دریافت ویزا است.

برای دریافت ویزا شرایط سنی فرد کاملاً مد نظر می باشد و ممکن است در این مرحله افراد با مشکلاتی روبرو شوند که قابل حل نباشد. تحصیل پزشکی در ایتالیا به طور حدودی 5 الی 6 سال طول می‌کشد و علاوه بر این شما به 4 سال برای دریافت تخصص خود نیاز دارید. این مسئله در انتخاب فیلد تحصیلی سخت و طولانی مانند پزشکی موثر خواهد بود.

همچنین هیچ قانون کلی در مورد شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا وجود ندارد. هر دانشگاه شرایط سنی خاص خود را دارد. با این حال، اکثر دانشگاه‌ها انتظار دارند که متقاضیان در هنگام درخواست پذیرش در مقطع پزشکی، بین 18 تا 25 سال سن داشته باشند. سفارت ایتالیا در ایران نیز شرایط سنی خاصی برای تحصیل پزشکی در ایتالیا تعیین کرده است. متقاضیان باید در هنگام درخواست ویزای تحصیلی، بین 18 تا 30 سال سن داشته باشند.

هزینه تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در ایتالیا

در کشور ایتالیا بر خلاف سایر کشورهای اروپایی پزشکی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود و این نکته بسیار مهمی برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود. هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای این حوزه بسیار کمتر است. دولت بخشی از هزینه‌ها را پرداخت می‌کند تا شرایط را برای دانشجویان ساده‌تر کند.

آکادمی میلان گران‌ترین هزینه را با شهریه‌ای حدود 3900 یورو در سال دریافت می‌کند. دانشگاه رم کمترین شهریه را با هزینه تقریبی 1975 یورو در سال دریافت می‌کند. باید توجه داشته باشید که این هزینه‌ها تنها بخشی از هزینه‌های زندگی در ایتالیا هستند که مربوط به شهریه تحصیل هر دانشجو می‌باشند.

روند تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا 6 سال طول می‌کشد. در این مدت، دانشجویان به صورت پشت سر هم و متراکم در زمینه‌های مختلف پزشکی آموزش می‌بینند. در پایان دوره تحصیل، دانشجویان باید در امتحان جامع شرکت کنند و در صورت قبولی، مدرک دکترای پزشکی دریافت می‌کنند.

سوالات متدوال:

1.آیا معدل و رزومه تحصیلی تاثیری در قبولی آزمون دارد؟

خیر. ملاک قبولی فقط آزمون است و معدل و سابقه تحصیلی تاثیری در قبولی متقاضی ندارد

2.آیا با مدرک دیپلم رشته‌های انسانی و ریاضی یا فنی هم امکان آزمون دادن هست؟

بله. تنها شرط ثبت نام در آزمون گذراندن 12 سال تحصیلی توسط متقاضی آزمون ایمت است و همه دارندگان دیپلم ( اعم از تجربی، ریاضی، انسانی، فنی و …) می توانند در آزمون شرکت کنند

3.آیا تحصیل در فیلد پزشکی شرایط سنی خاص دارد؟

خیر. تحصیل در رشته پزشکی هیچگونه شرایط سنی خاصی ندارد و متقاضیان قادر خواهند بود با هر شرایط سنی ایی که دارند برای تحصیل در این رشته عازم ایتالیا شوند.

4.آیا داشتن مدرک زبان جهت اخذ پذیرش الزامی است؟

خیر. اخذ پذیرش اولیه بدون مدرک زبان نیز امکان پذیر است اما برای اخذ ویزای تحصیلی از سفارت ایتالیا وجود مدرک زبان برای دانشجو الزامی خواهد بود.

5.آیا برای دانشجویان پزشکی خارج از کشور امکان انتقال واحد وجود دارد؟

بله.در صورت قبولی در آزمون آیمت دانشجو می تواند تقاضای تطبیق واحد دهد و واحد های گذرانده در کشور مبدا را به دانشگاه مقصد در کشور ایتالیا انتقال دهد

6.آیا برای آزمون ایمت منابع درسی خاصی وجود دارد؟

بله. موسسه یگانه سفیران دانش بهترین و جامع ترین منابع را برای آزمون پزشکی ایتالیا تهیه کرده است، دانشجویان محترم در صورت تمایل می توانند پکیج منابع آیمت را از موسسه تهیه نمایند.

7.آیا بورسیه استانی به رشته های پزشکی نیز تعلق میگیرد؟

بله.بورسیه استانی به تمامی مقاطع تحصیلی و فیلدهای دانشگاهی در کشور ایتالیا تعلق میگیرد.

جمع‌بندی

همانطور که مطالعه کردید تحصیل پزشکی در ایتالیا هدف اصلی بسیاری از دانشجویان در سراسر دنیا است که برای آن تلاش می‌کنند. دانشجویان این مقطع پس از اتمام دوران تحصیل خود می‌توانند در این کشور مشغول به کار شوند. قطعاً در صورت داشتن مهارت زبان ایتالیایی موفق‌تر خواهند بود.

موسسه یگانه سفیران دانش بزرگترین و زبده موسسه اعزام دانشجو به کشور ایتالیا مفتخر است که اعلام نماید هرساله تعداد قابل قبولی از دانشجویان این موسسه از آزمون آیمت با موفقیت عبور کرده و ویزای خود را جهت تحصیل در ایتالیا دریافت می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمون پزشکی ایتالیا می توانید با کارشناسان زبده موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش (گروه اعزامی اپلای ایتالیا) تماس بگیرید و یا از مشاوره حضوری رایگان ما بهره مند شوید.

درصورتیکه قصد تحصیل در ایتالیا را دارید می توانید با کارشناسان زبده موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش از طریق فرم های درخواست مشاوره و ارزشیابی تحصیلی در ارتباط باشید.

Rate this post