داشتن مدرک زبان انگلیسی مورد تایید و معتبر در مصاحبه و اخذ پذیرش در مقطع دکتری چه در داخل کشور و چه برای متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور  همانند تحصیل در ایتالیا بسیار اثرگذار است. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی آزمون tolimo بپردازیم.

پس از اخذ پذیرش دکتری از دانشگاه های داخل ایران نیز ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر یکی از شرایط لازم جهت ادامه تحصیل در مقطع دکتری می باشد.

با توجه به موارد ذکر شده و همچنین رشد روزافزون متقاضیان ادامه تحصیل درمقطع تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری اهمیت اخذ مدرک زبان انگلیسی و آزمون های زبان نیز بیش از گذشته نمایان شده است.

به دلیل هزینه های بسیار بالا ی آزمون های زبان انگلیسی  بین المللی مانند تافل و یا آیلتس و همینطور محدودیت در زمان و مکان برگزاری برای شرکت دراین آزمون ها، سازمان های معتبر داخلی همچون وزارت علوم و یا وزارت بهداشت اقدام به برگزاری آزمون های زبان داخلی نموده اند که یکی از آنها آزمون تولیمو می باشد.

از مزایای این آزمون های زبان داخلی می توان به هزینه بسیار پایین وتعداد بالای دفعات برگزاری آزمون و مراکز متفاوت که در شهرهای مختلف ایران  اقدام به برگزاری این آزمون می نمایند، اشاره نمود.

در اینجا قصد داریم که برای آشنایی بیشتر متقاضیان محترم به معرفی آزمون تولیمو بپردازیم.

آزمون TOLIMO

آزمون تولیمو  یکی از آزمون های زبان انگلیسی بسیار معتبرداخلی ایران است که توسط  “سازمان سنجش آموزش کشور” که سازمانی دولتی و وابسته به “وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ” می باشد در داخل کشور و شهرهای مختلف ایران برگزار می شود.

نام این آزمون مخفف Test of Language by the Iranian Measurement Organizations  است که  به اختصار آزمون TOLIMO نامیده می شود.

این آزمون تا حد زیادی مشابه آزمون تافل است و متقاضیان منابع مشابه را مطالعه خواهند کرد.

متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکتری  در دانشگاه های ایران  متقاضیان اصلی شرکت در این آزمون هستند.

مدرک و نتیجه آزمون TOLIMO در تمامی دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در داخل کشورمعتبر می باشد.

 

ساختار آزمون TOLIMO

آزمون تولیمو شامل دو بخش تشریحی و چهارگزینه ای است و به همین علت در جلسه آزمون به هر داوطلب دو دفترچه تحویل داده می شود که دفترچه شماره1 مربوط به بخش تشریحی و دفترچه شماره2 نیز سوالات چند گزینه ای است.

دفترچه شماره 1 مربوط به بخش نوشتاراست که داوطلبان باید در مدت زمان 30 دقیقه به سوال این بخش پاسخ دهند که یک متن کوتاه است که باید  را درپاسخ به سوال مطرح شده دربخش Writing درهمان دفترچه بنویسند.

متقاضیان می بایست در مدت زمان 120 دقیقه به تمامی سوالات دفترچه شماره2 که جمعا” 140 سوال است  پاسخ دهند و جواب های خود را داخل پاسخنامه ی مجزا که برای دفترچه شماره2 در نظر گرفته شده است وارد نمایند.

سوالات بخش چهارگزینه ای شامل سه بخش شنیداری، گرامر و ساختار زبانی و درک مطلب است.

بخش شنیداری یا Listening Comprehension شامل  50 سوال است که مدت زمان پاسخگویی به سوالات آن 35 دقیقه است.

نکته ای که در مورد بخش شنیداری آزمون TOLIMO قابل توجه است این است که متن سوالات شنيداري فقط يک بار از بلندگو پخش مي شود و قابل تکرار نيست.

در این بخش مهارت شنیداری متقاضیان و توانایی درک مکالمات و اطلاعات ارائه شده به صورت شفاهی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

بخش بعدی آزمون تولیمو گرامر و ساختار” Structure and Written Expression” می باشد که شامل  40سوال است که در مدت زمان 30 دقیقه متقاضیان می بایست به آنها پاسخ دهند.

تسلط دانشجویان بر قواعد و ساختار زبان انگلیسی و آشنایی با نکات و جزییات گرامری زبان انگلیسی در این قسمت مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

Reading Comprehension یا درک مطلب شامل 50 پرسش است که مدت زمان در نظر گرفته شده برای پاسخگویی به سوالات آن 55 دقیقه می باشد.

در این قسمت از آزمون TOLIMO  گستردگی دامنه واژگان و توانایی تحلیل و دریافتن نکات کلیدی و ایده اصلی متون ارائه شده در مدت زمان محدود  حائز اهمیت است.

زمان و برگزاری آزمون تولیمو

آزمون TOLIMO  علاوه بر شهر تهران و در بیش از 13 شهر دیگر در مراکز معرفی شده  برگزار می شود.

شهرهای گرگان، کیش ، بندرعباس، شیراز، کرمان و کرمانشاه  نمونه های از شهرهایی است  که  آزمون تولیمو  در آنها برگزار می شود.

آزمون تولیمو  در سال حدودا 10 بار برگزار می شود که یکی از نکات مثبت این آزمون به شمار می رود.

برای اطلاع از مراکز برگزاری آزمون و تاریخ ثبت نام هر آزمون می توانید به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه نمایید و جدیدترین تقویم را برای هر سال مشاهده نمایید.

منابع آزمون تولیمو

همانطور که عنوان شد به دلیل شباهت این آزمون با آزمون تافل و آزمون MSRT  منابع پیشنهادی نیز تا حدود زیادی مشابه این آزمون ها می باشد.

تفاوت اصلی این آزمون با آزمون تافل در بخش مکالمه است که در این آزمون حذف شده است اما برخلاف آزمون MSRT دارای بخش Writing است که در دفترچه تشریحی ارائه می شود و از این  نظر شباهت بیشتری به آزمون های زبان انگلیسی بین  المللی دارد.

برای آمادگی در بخش  گرامر می توان از کتاب های TOEFL PBT by Longman، Grammar in use intermediate و دیگر منابع مشابه استفاده نمود.

برای بخش واژگان و درک مطلب نیز از کتب واژگان معتبری همانند ۵۰۴ واژه کاملا ضروری، Essential words for TOEFL و در صورتی که زمان کافی داشته باشید و بخواهید مهارت بیشتری داشته باشید از کتاب ۱۱۰۰ کلمه  نیز استفاده نمایید.

از دیگر منابع برای آمادگی در آزمون  می توان به TOEFL Preparation KIT، Barron’s – 11th Edition و Arco و … اشاره نمود، توجه کنید که این موارد تنها نمونه ای از کتب مجود است که می توانید به عنوان منبع از آن استفاده نمایید و محدودیتی در وجود ندارد و مهم آمادگی و مهارت شما برای شرکت در آزمون می باشد.

 

نحوه ثبت نام و نمره دهی آزمون TOLIMO

برای ثبت نام در این آزمون می بایست به آدرس سایت سازمان سنجش مراجعه کنید و یک پروفایل با کد کاربری و رمز بسازید.

پس از ایجاد پروفایل می بایست اطلاعات خود را تکمیل کنید و شهر مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

نمره کل آزمون بین 310 تا 677 می باشد که نمرات بالاتر از600 عالی و نمرات بین 520 تا 599 خوب است .

نمرات 480 تا 519 از آزمون تولیمو نشان دهنده سطح متوسط زبان انگلیسی است و افرادی که نمره کمتر از 479 را کسب می کنند سطح زبان آنها ضعیف تلقی خواهد شد.

نمره بخش نوشتاری به صورت مجزا و به صورت نمره ای در بازه1 تا6 اعلام خواهد شد.

نکات و ویژگی های آزمون TOLIMO:

  • یکی از امتیازات و نکات مثبت آزمون TOLIMO این است که نمره منفی ندارد و در صورتی که پاسخ سوالی اشتباه باشد هیچ امتیازی از متقاضیان کم نمی شود .
  • هزینه ثبت نام آزمون TOLIMO نسبت به دیگر آزمون های زبان مانند تافل یا آیلتس بسیار پایین است و همچون آزمون MSRT  کمتر از 100000 تومان می باشد.
  • حداقل نمره قبولی اکثر دانشگاه ها و رشته ها برای مقطع دکتری450-550از کل امتیازآزمون است، دانشگاههای متفاوت نمرات متفاوتی را نیاز دارند که حتما این نکته را باید در نظر داشته باشید و قبل از شرکت در آزمون بررسی کنید.
  • محدودیتی برای تعداد دفعات شرکت در آزمون TOLIMO وجود ندارد.
  • نتیجه آزمون و کارنامه آن 25 تا 35 روز پس از برگزاری آزمون بر سایت رسمی آزمون TOLIMO اعلام خواهد شد و متقاضیان می توانند با مراجعه به پنل کاربری خود در سایت نتیجه را مشاهده نمایید.

درصورتیکه قصد تحصیل در ایتالیا را دارید می توانید با کارشناسان زبده موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش از طریق فرم های درخواست مشاوره و ارزشیابی تحصیلی در ارتباط باشید.

Rate this post