تحصیلات عالی رایگان در ایتالیا: واقعیت یا تخیل؟

نظر شما در این باره چیست؟

آیا می‌ توان به تحصیلات عالی رایگان در ایتالیا فکر کرد؟

آیا تحصیلات در کشور ایتالیا واقعاً به صورت رایگان محسوب می‌ شود؟

اگر شما هم دانشجو هستید یا جز افرادی هستید که در خصوص دانشگاه‌ های ایتالیا تصمیم دارید اطلاعات خوبی به دست بیاورید، احتمالاً این سوال که تحصیلات عالی رایگان در ایتالیا واقعیت دارد یا تخیل است؟ برای تان پیش آمده باشد و به دنبال جواب آن باشید که آیا چنین موضوعی واقعیت دارد یا خیر؟

در این مقاله تحصیلات عالی رایگان در ایتالیا را بررسی می‌ کنیم.

تحصیلات عالی رایگان در ایتالیا

هر دانشجویی پیش از آن که تصمیم به ادامه تحصیل در حوزه بین المللی و خارج از کشور بگیرد، قطعاً دانشگاه‌ های کشورهای مختلف را با یک دیگر مقایسه کرده و دانشگاهی را انتخاب می‌ کند که از شرایط خوب و ایده آل برخوردار باشد.

یکی از کشورهایی که همواره جهت انتخاب ادامه تحصیل برای دانشجویان و دانش آموزان خوب و ایده‌ آل محسوب می‌ شود دانشگاه‌ های کشور ایتالیا می‌ باشد.

دانشگاه‌ های این کشور از شرایط خاص و ویژه‌ ای برخوردار هستند که قابل توجه می‌ باشد.

یکی از این شرایط که از دغدغه‌ های ذهنی کلیه داوطلبان و دانشجویان این دانشگاه‌ ها تحصیل در ایتالیا محسوب می‌ شود، هزینه‌ های تحصیل در آن جا می‌ باشد. این سوال همواره یکی از دغدغه‌ های ذهنی آن ها محسوب می‌ شود که تحصیلات عالی رایگان در ایتالیا واقعیت یا تخیل است.

تحصیل رایگان در ایتالیا

در واقع می‌ توان گفت که مطرح کردن تحصیلات عالی به صورت رایگان در ایتالیا به واقعیت نزدیک‌ تر است تا تخیل یعنی و با وجودی که دانشجویان موظف به پرداخت برخی هزینه‌ های تحصیل در ایتالیا هستند، اما این هزینه‌ های پرداختی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر و دانشگاه‌ های برتر جهان مبلغ ناچیزی می‌ باشد و از ویژگی‌ های مثبت این دانشگاه‌ ها محسوب می‌ شود.

البته چیزی به نام تحصیل رایگان در دانشگاه‌ های این کشور برای دانشجویان بین‌ المللی وجود ندارد و این گزینه تنها شامل حال دانشجویان و دانش آموزان کشور ایتالیا می‌ باشد و آن چه که در این باره قابل مطرح است و در حال حاضر نیز دغدغه ذهنی بسیاری از دانشجویان بین‌ المللی محسوب می‌ شود هزینه‌ های پایین تحصیل در ایتالیا می‌ باشد.

اما یک مورد و نکته در این خصوص وجود دارد و آن هم این است که در کنار هزینه‌ های تحصیل پایین، باید خرج و مخارج زندگی یا هزینه‌ های زندگی را نیز اضافه کنید.

پس اگر با موردی به نام تاثیر رایگان در کشور ایتالیا مواجه شدید، دچار اشتباه نشوید و حتی اگر شرایط تحصیل در ایتالیا به صورت رایگان در این دانشگاه‌ ها را داشتید، حتماً هزینه‌ های زندگی را در نظر بگیرید، چون شما باید جهت اقامت در این کشور مکانی را انتخاب کنید، علاوه بر آن که هزینه‌ های روزمرگی نیز به اجاره بهای منازل اضافه می‌ شود.

یک مورد مهم و استثنا در خصوص تحصیل در ایتالیا وجود دارد. آن هم این است که اگر شما جز دانشجویان ممتاز و برتر محسوب شوید و در این حالت است که می‌ توانید به تحصیل رایگان در این کشورها فکر کنید و از امتیازاتی که برای شما در نظر گرفته می‌ شود، بهره‌ مند شوید.

انواع بورسیه تحصیلی در ایتالیا

کشور ایتالیا یکی از کشورهای فوق‌العاده برای تحصیل و زندگی در حوزه اروپا است که دانشگاه‌های بسیار خوبی را در خود جای داده است. دانشگاه‌های این کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی رتبه بسیار خوبی دارند و از سطح علمی بالایی برخوردار هستند. تحصیل در ایتالیا به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی امکان‌پذیر است و بورسیه‌های متعدد، شرایط تحصیل را تسهیل کرده‌اند. دولت ایتالیا برای ترویج تحصیلات عالی، بورسیه‌ها و مزایای زیادی را برای دانشجویان بومی و بین‌المللی فراهم می‌کند. به همین دلیل، این کشور یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت تحصیلی است. در این مقاله، به بررسی برخی از بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا خواهیم پرداخت. برای درخواست تحصیل رایگان در ایتالیا، دانشجویان باید مدارک زیر را ارائه دهند: مدرک دیپلم متوسطه دوم یا پیش‌دانشگاهی، مدرک زبان انگلیسی معتبر مانند IELTS، TOEFL یا PTE Academic، اصل و ترجمه شناسنامه و کارت ملی، پرداخت هزینه ثبت نام

بورسیه استانی ایتالیا

بورسیه استانی ایتالیا که به DSU شهرت دارد، بورسیه‌ای است که دولت ایتالیا هر ساله برای دانشجویان بومی و غیر بومی این کشور در نظر می‌گیرد. این کمک هزینه تحصیلی به تمامی مقاطع تحصیلی تعلق می‌گیرد. با داشتن مبلغی نزدیک به 5 هزار یورو، تمامی هزینه‌های تحصیل و زندگی شما را پوشش خواهد داد. در اصل دانشجویانی که از بورسیه استانی برخوردار هستند، تحصیل رایگان در ایتالیا را تجربه خواهند کرد.

بورسیه تحصیلی

بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا مانند سایر کمک‌های هزینه‌ای که در کشورهای دیگر به دانشجویان بین‌المللی تعلق می‌گیرد، محسوب می‌شود. برای دریافت این بورسیه، ویژگی‌ها و توانمندی‌های تحصیلی افراد مانند معدل و رزومه علمی آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

بهتر است بدانید که بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا عموماً به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تعلق می‌گیرد. این کمک هزینه نیز مانند بورسیه استانی، شرایط بسیار خوبی را برای یک مهاجر فراهم می‌کند. به عنوان مثال، بورسیه تحصیلی ایتالیا در هزینه تحصیل، خوابگاه و خورد و خوراک دانشجو تأثیر می‌گذارد و آن را کاهش می‌دهد. هدف اصلی دانشگاه‌های این کشور از ارائه بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان، حمایت از افراد پرتلاش و توانمند در سراسر دنیا است.

انواع بورسیه ها عبارتند از: بورسیه‌های دولتی: این بورسیه‌ها توسط دولت ایتالیا ارائه می‌شوند و شامل شهریه، کمک هزینه تحصیلی و بیمه درمانی می‌شوند. بورسیه‌های دانشگاه‌های: این بورسیه‌ها توسط دانشگاه‌های ایتالیا ارائه می‌شوند و شامل شهریه، کمک هزینه تحصیلی و امکانات آموزشی می‌شوند. بورسیه‌های سازمان‌های خصوصی: این بورسیه‌ها توسط سازمان‌های خصوصی ارائه می‌شوند و شامل شهریه، کمک هزینه تحصیلی و امکانات آموزشی می‌شوند.

شرایط سنی

یکی از ویژگی‌های خوب بورسیه‌های کشور ایتالیا، وابسته نبودن آن‌ها به سن دانشجو است و این ویژگی تأثیر زیادی در افزایش درخواست‌کنندگان آن دارد. به طور کلی هیچ‌گونه محدودیت سنی برای افراد دارای شرایط برای دریافت بورسیه تحصیلی وجود ندارد. افراد می‌توانند مطابق شرایط برای تحصیل رایگان در ایتالیا و دریافت بورسیه درخواست دهند.

البته بهتر است توجه داشته باشید که ممکن است هر نوع بورسیه از محدودیت سنی مشخصی برخوردار باشد. به عنوان مثال، بعضی بورسیه‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد به سنین بالای 28 سال و بعضی دیگر برای مقطع دکترا به دانشجویان حداکثر 30 ساله تعلق می‌گیرد.

مدارک مورد نیاز

به طور کلی، مهمترین مدرکی که افراد باید برای دریافت امکان تحصیل رایگان در ایتالیا ارائه کنند، یک گواهی مالی است که نشان‌دهنده عدم توانایی فرد در پرداخت هزینه‌های تحصیل است. این گواهی نشان می‌دهد که این دانشجو با این توانمندی‌ها و ویژگی‌ها، توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل خود را ندارد و نیاز به دریافت بورسیه تحصیلی دارد.

برای دریافت این گواهی باید از فیش حقوقی سرپرست خانوار و لیست دارایی‌های منقول و غیر منقول استفاده کنید. این گواهی مالی باید پس از صادر شدن توسط نمایندگان دیپلماتیک ایتالیا در کشور اصلی تأیید شود.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در ایتالیا

علاقه زیاد دانشجویان بین‌المللی به تحصیل رایگان در ایتالیا، باعث شده است که بیشتر شهرهای این کشور فضایی دانشجویی داشته باشند و شرایط برای زندگی دانشجویی فراهم باشد. به همین دلیل، پیدا کردن مسکن، خوراک و پوشاک با قیمت‌های مناسب در این کشور کار سختی نیست.

حتی انتخاب مسکن در شهرهای مختلف ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی با همراهی دانشگاه صورت می‌گیرد و این کار را برای شما آسان‌تر می‌سازد. اما به طور کلی باید گفت که هزینه زندگی در شهرهای مختلف ایتالیا با یکدیگر متفاوت است. هزینه‌  هر یک از شهرها بر اساس ویژگی‌ها و امکانات خود، هزینه‌های مختلفی دارند.

سخن پایانی

در این مقاله تحصیلات عالی رایگان در ایتالیا را بررسی کردیم.

این سوال که آیا تحصیل در دانشگاه‌ های ایتالیا رایگان است یا خیر همواره یکی از دغدغه‌ های ذهنی دانش آموزان و دانشجویان بین‌ المللی محسوب می‌ شود که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌ های کشور ایتالیا را دارند.

دست یابی به پاسخ درست و مناسب در این خصوص می‌ تواند به نوعی راهنمای عمل این دانشجویان جهت انتخاب گزینه درست و مناسب باشد. البته دقت کنید که علاوه بر هزینه‌ های تحصیل در ایتالیا باید هزینه‌ های زندگی در این کشور را نیز مدنظر داشته باشید. در نهایت نیز با توجه به بودجه‌ ای که در اختیار دارید، جهت ادامه تحصیل در دانشگاه‌ های این کشور اقدام کنید.

البته اگر جزو نخبگان و دانش آموزان برتر محسوب می شوید، می‌ توانید به هزینه تحصیل رایگان در دانشگاه‌ های این کشور فکر کنید. همچنین از امتیازاتی که برای شما در نظر گرفته می‌ شود استفاده کافی را ببرید.

در سایت اپلای ایتالی با پاسخ این سوال بیش تر آشنا شوید.

درصورتیکه قصد تحصیل در ایتالیا را دارید می توانید با کارشناسان زبده موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش از طریق فرم های درخواست مشاوره و ارزشیابی تحصیلی در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)