دانشگاه پلی تکنیک تورین

در ادامه سلسله مطالبی که درباره معرفی دانشگاه های ایتالیا برای علاقمندان به تحصیل در ایتالیا نوشته شد و در اختیار دانشجویان عزیز قرار گرفته است. در این مطلب به معرفی دانشگاه پلی تکنیک تورین در شهر تورین واقع در شمال غربی ایتالیا و دامنه های رشته کوه زیبای آلپ می پردازیم.

دانشگاه پلی تکنیک تورین قدیمی ترین دانشگاه فنی مهندسی ایتالیا و یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر اروپا است که هرساله متقاضیان زیادی را از کشور عزیزمان دارد. خواندن این مطلب می تواند یک دید کلی از این دانشگاه را به دوستداران تحصیل در ایتالیا و علی الخصوص این دانشگاه معتبر عرضه  نماید.

تاریخچه دانشگاه پلی تکنیک تورین

دانشگاه پلی تکنیک تورین  Polytechnic University of Turinیک دانشگاه فنی مهندسی است که در تورین ایتالیا مستقر است. تاسیس آن  در سال ۱۸۵۹ اتفاق افتاده و  قدیمی ترین دانشگاه فنی ایتالیا است. این دانشگاه چندین دوره در زمینه های فنی مهندسی، ارائه می دهد.  در نوامبر ۱۹۵۸، مجتمع بزرگی در Corso Duca degli Abruzzi افتتاح شد و به لطف گسترش آن، محوطه ای که کلاس های آموزشی، آزمایشگاه ها، آموزش و پرورش، تحقیقات و خدمات به شهر همسایگی دارد، گسترش یافت.

دانشگاه پلی تکنیک تورین به عنوان یک موسسه در سال ۱۹۰۶ تأسیس شد، اما ریشه های آن به حدود ۵۰ سال قبل برمی گردد. پیش از آن دانشکده فنی مهندسی که در سال ۱۸۵۹ پس از قانون کاساتی تاسیس شده بود و توسط موزه صنعتی ایتالیا اداره می شد این دانشگاه به طور مستقیم به وضعیت یک کشور که در آغاز یک دوره صنعتی جدید بود کمک شایانی کرد.

 

محققان مشهور و محققان تصمیم گرفتند موضوعاتی که با نیاز های کشور تطابق داشته باشد در این دانشگاه ارائه شوند، و تصمیم به ارائه موضوعات جدیدی نظیر الکترونیک و علوم سازه ها گرفتند. آنها اولین کسانی بودند که دیدگاه ایجاد یک مدرسه را داشتند که با نیازهای مردم و جامعه مطابقت داشت.

در سال ۱۸۵۹، قلعه والنتینیو (کاستلو دل والنتینیو) به مدرسه فنی مهندسی امروزه دانشگاه پلی تکنیک تورین  نامیده می شود داده شد. به دنبال مدل معروف ترین مدارس پلی تکنیک اروپایی، در ابتدای قرن بیستم این دانشگاهدر جهت های مختلف آموزشی حرکت کرد. این حرکت یک شروع به همکاری با دنیای علمی اروپا و صنایع محلی و ملی بود. جوانانی که از سراسر کشور ایتالیا به تورین آمده بودند، آینده فکری خود را در فضای پر جنب و جوش و خلاقانه ایجاد کردند.

مشخصات دانشگاه پلی تکنیک

دانشگاه پلی تکنیک تورین که در سال ۲۰۱۹  ، صدو شصت سالگی خود را خود  را جشن می گیرد، سالهاست مدرسه بین المللی را به خود اختصاص داده است، در حالیکه سنت ها و آینده، گذشته و مدرنیته همگی با هم مرتبط هستند. این دانشگاه بیش از ۱۵۰ سال است که نهاد برجسته ای برای مطالعه مهندسی و معماری در اروپا است.

به کارگیری سنت همراه با نوآوری به این دانشگاه شهرت بین المللی داده است. اهداف دانشگاه پلی تکنیک تورین شامل آموزش و تحقیقات و خدمات برای جامعه است، در ضمن یکی دیگر از اهداف دانشگاه فنی مهندسی تورین ارائه یک محیط یادگیری چند فرهنگی برای دانش آموزان است. همکاری با شرکت ها در پروژه هایی که به دانش آموزان فرصت کسب تجربه کاری را قبل از فارغ التحصیلی نزدیک می کنند از نقاط قوت این دانشگاه است. دانشگاه پلی تکنیک تورین یکی از مراکز پیشرو در طراحی مهندسی و معماری در ایتالیا و خارج از کشور است. این یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر اروپا است.

از  بیش از سی هزار دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک تورین  ۵۰٪  آنان  از خارج از منطقه تورین هستند  و این دانشگاه دارای بالاترین درصد ثبت نام بین المللی (تقریبا ۱۵٪) در ایتالیا است که همین آمار نشانگر سطح بالای علمی و آموزشی دانشگاه است. دانشجویان می توانند درس هایی را طور کامل به زبان انگلیسی دنبال کنند  و مدارک تحصیلی را دریافت کنند که در بسیاری از کشورها، به لطف همکاری نزدیک با معتبرترین دانشگاه های جهان معتبر است.

تحصیل و کار در دانشگاه

دانشگاه پلی تکنیک تورین  یک دانشگاه رده بالا است که  دانشجویان برای گرفتن صندلی های آن رقابت سختی باهم دارند . این دانشگاه  زمینه ای کامل را برای ایجاد موفقیت حرفه ای دانشجویان برای آینده فراهم می کند. برای افرادی که به دنبال یک مدرک معتبر و قابل ارائه در هر نقطه دنیا هستند و یا علاقه مند به تحقیق و یک رویکرد چند رشته ای هستند این دانشگاه بسیار مناسب است.

تحصیل در این دانشگاه همراه با کار سخت است، اما دانش آموزان را قادر می سازد تا برنامه ریزی و مهارت های حرفه ای را بدست آورند، یاد بگیرند که با مشکلات و در  شرایط خاص مواجه شوند و پاسخ ها و راه حل های سریع، نوآورانه، خلاقانه و منسجم را پیدا کنند. این تفکر انتقادی و مهارت های ارتباطی را توسعه می دهد و روحیه تیمی را در یک محیط چند رشته ای که به زمینه های بین المللی باز می شود، تقویت می کند. این یک دانشگاه مبتنی بر تکنولوژی  است که در آن فن آوری های جدید بخشی جدایی ناپذیر از خدمات یادگیری دانشجویان است؛ در واقع، ابزارهای چند رسانه ای مانند  ویدئو، آزمایشگاه ها، ابزار پیشرفته، شیوه تدریس نوین شیوه نو را در آموزش پدید آورده است.

ورود به بازار کار

در دانشگاه پلی تکنیک تورین  طیف وسیعی از مطالعات گسترده و در حال گسترش است: فضا، محیط زیست و زمین، ارتباطات راه دور، اطلاعات، انرژی، مکانیک، الکترونیک، شیمی، اتوماسیون، مهندسی برق، طراحی صنعتی، معماری و ساختمان و  هرکسی که مایل است در دانشگاه پلی تکنیک تورین درس بخواند مطمئنا راه خود را پیدا خواهد کرد.

پس از اتمام تحصیلات، دانشجویان با آمادگی برای برخورد با دنیای کار به بازار کار قدم می گذارند. علیرغم بحران اقتصادی، ۸۴٫۷ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه پلی تکنیک تورین  اعلام  کرده اند که آنها در عرض ۱۲ ماه پس از تحصیل کار مرتبط با رشته خود را پیدا کرده اند، در مقایسه با میانگین ملی ایتالیا که ۶۸٫۷ درصد است این یک آمار بسیار عالی و رویایی است.

ساختار دانشگاه پلی تکنیک تورین


دانشگاه پلی تکنیک تورین

ساختار دانشگاه پلی تکنیک تورین توسط سازمان های اداری دانشگاه و مناطق آموزشی، علمی و اداری بر اساس مدل مشخص شده در اساسنامه سال ۲۰۱۱، به منظور مدیریت مشترک و کارآمد تشکیل شده است.

این ساختار، ارگان های دولتی بیشتری را شامل می شود: مجلس، مجلس علمی، هیئت مدیره و مدیر کل. علاوه بر این، دو نهاد نظارتی (هیئت ارزیابی و هیئت حسابرسی)، کمیته برابری، عدم تبعیض و آزار و اذیت، بازرس دانشگاه و کمیته انضباطی هیات علمی نیز وجود دارد.

دانشکده های دانشگاه پلی تکنیک تورین

ساختمان‎های دانشگاه پلی تکنیک تورین با  الهام از ساختمان های آنگلوساکسون، با ساختمان های چند منظوره برای تدریس، مبانی و تحقیقات کاربردی و خدماتی برای دانشجویان و یک شبکه منطقه ای از مراکز تکنولوژیکی ساخته شده است  وبه فعالیت های پژوهشی، انتقال فن آوری، آموزش و خدمات تخصصی اختصاص داده شده است.

پایگاه اصلی دانشگاه پلی تکنیک تورین در شهر،  قلعه والنتینو است، که یک قلعه ساخته شده در قرن هفدهم است. این مرکز آموزشی برای معماری است و دارای مساحت ۲۳۰۰۰ متر مربع است. مجتمع بزرگ در Corso Duca degli Abruzzi – با ۱۲۲٫۰۰۰ متر مربع، که پردیس اصلی رشته های  مهندسی است در سال ۱۹۵۸ افتتاح شد و توسط Cittadella Politecnica تکمیل شده است، یک مجتمع مدرن ۱۷۰٫۰۰۰ متر مربعی نیز همراه با ساختمان اصلی، از جمله مناطق اختصاص یافته به دانشجویان برای فعالیت های پژوهشی، انتقال تکنولوژی و دیگر خدمات است. جدیدترین محوطه دانشگاه Citadel Mobility Design در منطقه ای است که در نزدیکی تاسیسات تولید میرافیوری و تاسیسات تولید FIAT بازسازی شده است.

رتبه بندی جهانی و کشوری دانشگاه

رتبه جهانی برا اساس رده بندی QS : 387
رتبه کشوری :  ۱۱
رتبه جهانی در مهندسی عمران و سازه : ۳۴
رتبه جهانی در معماری :  ۴۱
رتبه جهانی در مهندسی برق : ۵۰
رتبه جهانی استخدام پس از فارغ التحصیلی :  ۱۲۱

بورسیه استانی

بورسیه استانی کشور ایتالیا یکی از امکانات منحصر به فردی است که تنها در کشور ایتالیا وجود دارد و متقاضیان تحصیل در ایتالیا می توانند به خوبی از آن استفاده کنند .

بورسیه استانی که توسط استان محل تحصیل دانشجو در ایتالیا پرداخت می شود به دانشجویانی تعلق می گیرد که در کشور خود دارای درامد بالایی نیستند و توانایی پرداخت شهریه یا زندگی در ایتالیا را ندارند. با استفاده از این بورسیه دانشجویان می توانند تمامی هزینه های تحصیل یا بخشی از آن را پرداخت کنند. این بورسیه فقط بر اساس مدارک مالی ارائه شده توسط دانشجو پرداخت می شود و نیازی به هیچ گونه رزومه تحصیلی یا مقالاتisi  ندارد.

 

مبلغ بورسیه ۵۲۰۰ یورو وجه نقد به علاوه ۷۰% تخفیف در خدمات خوابگاه و سلف سرویس و کارت تردد است . شهریه دانشجویان در این بورسیه به طور کامل حذف خواهد شد و دانشجویان مبلغی بابت شهریه پرداخت نمی کنند . در برخی شهر ها در صورتی که به دانشجو خوابگاه تعلق بگیرد هزینه خوابگاه به طور خودکار از مبلغ بورسیه کم شده و مبلغ ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ یورو به دانشجو پرداخت می گردد.

قدم اول جهت گرفتن بورسیه اخذ پذیرش قطعی از یکی از دانشگاههای ایتالیا می باشد. پس از از آن دانشجو می بایست مدارک بورسیه ( درامد سرپرست ، اعضای خانواده ، وضعیت سکونت و … ) را تهیه جهت دریافت بورسیه استانی ارائه دهد.

دانشجو با ارائه این مدارک ، شرایط زندگی خود را شرح داده و برای گرفتن بورسیه درخواست می دهد

پژوهش

دانشگاه پلی تکنیک تورین یک “دانشگاه تحقیقاتی” است که به ویژه در توسعه متعادل تحقیقات بنیادی و کاربردی متمرکز است. به طور خاص، فعالیت های پژوهشی در چند حوزه عمده تشکیل شده است: مهندسی صنایع؛ فناوری اطلاعات؛ مدیریت و مهندسی ریاضی؛ مهندسی عمران، محیط زیست، معماری و طراحی.

گروه های مختلف پژوهشی در دانشگاه پلی تکنیک تورین به شرح زیر است

جنرال موتورز Powertrain Europe: یک مرکز تحقیقاتی درون مدرسه درگیر در توسعه موتورهای ترکیبی و دیزلی است


  DAD – گروه معماری و طراحی
  DAUIN – گروه کنترل و مهندسی کامپیوتر
  DENERG – وزارت انرژی
  DET – گروه الکترونیک و مخابرات
  DIATI – بخش محیط زیست، زمین و مهندسی زیربنایی
  DIGEP – گروه مدیریت و مهندسی تولید
  DIMEAS – گروه مهندسی مکانیک و هوافضا
  DISAT – گروه علوم کاربردی و فناوری
  DISEG – گروه مهندسی سازه، ژئوتکنیک و ساختمان
  DISMA – گروه علوم ریاضی
  DIST – گروه بین المللی مطالعات و برنامه ریزی منطقه ای و شهری

خدمات کتابخانه دانشگاه پلی تکنیک

کتابخانه بین المللی دانشگاه پلی تکنیک تورین یک سرویس جدید است که مرجع بسیاری از آثار ادبیات ایتالیایی و خارجی برای دانشجویان دانشگاهی که در دانشکده های تورین مستقر هستند، ارائه می دهد. این  کتابخانه تقریبا تقریبا ۱۰۰۰  مرجع را در ۱۲ زبان در اختیار دارد.

خدمات ICT

برای دانشجویان خدمات استفاده از اینترنت به صورا  WIFI و LAN  قابل دسترسی است.

همچنین همه دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک تورین دسترسی آزاد به آزمایشگاه های کامپیوتری واقع در Corso Duca degli Abruzzi یا قلعه والتینو را دارند.

خدمات درمانی دانشگاه

طبق قانون تمامی دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک تحت بیمه درمانی خواهند بود

امکانات ورزشی

C.U.S (Centro Universitario Sportivo) فعالیت های فیزیکی و ورزشی را برای دانشجویان و کارکنان دانشگاهی سازماندهی می کند. دانش آموزان می توانند ورزش های مختلفی را انجام دهند، محبوب ترین ورش ها برای دانشجویان ، فوتبال، اسکی، شنا، بسکتبال، تنیس، والیبال و ایروبیک است.

باشگاه دانشجویی

در دانشگاه پلی تکنیک تورین بسیاری از انجمن های دانشجویی وجود دارند که با ورزش، رویدادهای فرهنگی، سینما در ارتباط هستند. اگر می خواهید با آنها تماس بگیرید، می توانید این کار را زمانی که در تورین هستید انجام دهید.

رشته هایی که در دانشگاه پلی تکنیک تورین به زبان انگلیسی ارائه می شوند

از آنجا که زبان بین المللی و زبان علم زبان انگلیسی است دانشجویانی که از خارح ایتالیا قصد در تحصیل در ایتالیا را دارند معمولا مایل به تحصیل در به زبان انگلیسی هستند . رشته هایی که در دانشگاه پلی تکنیک تورین به زبان انگلیسی ارائه می شوند به شرح زیر هستند

الکرونیک و ارتباطات
عمران ( اکثر گرایش ها )
مهندسی مکاترونیک
مهندسی شبکه کامپیوتر و ارتباطات
ICT برای جامعه هوشمند
نانو تکنولوژی برای ICT
مهندسی خودرو
مهندسی نفت
فیزیک سیستم های پیچیده
مهندسی کامپیوتر
معماری

برای دانشجویان و دانش آموزان عزیزی که علاقمند به رشته های فنی مهندسی هستند و قصد تحصیل در ایتالیا و اروپا را دارند دانشگاه پلی تکنیک تورین یکی از بهترین مقاصد است. سطح بالای علمی دانشگاه تورین، کم بودن هزینه زندگی در شهر تورین، وجود بورسیه استانی ایتالیا، داشتن همزمان کورس های زبان انگلیسی برای مقطع لیسانس و ارشد از دلایلی است که می تواند برای یک دانشجو بسیار جذاب باشد.

 

دانشجویان پس از پذیرش می توانند برای اخذ بورسیه استانی ایتالیا درخواست بدهند که شامل مزایایی نظیر ۵۲۰۰ یورو وجه نقد در سال ، تخفیف ۹۰ درصدی یا معافیت کامل از پرداخت شهریه ، تخفیف ۷۰ درصدی خوابگاه و سلف سرویس و کارت تردد است . دانشجویان پس از این که مدارک مالی خود را برای گرفتن بورسیه ارائه دادند و بورسیه به آنان تعلق گرفت دیگر هزینه ایی بابت تحصیل ندارند مگر مقداری ناچیز که آن را هم از ۵۲۰۰ یورو وجه نقدی که در سال دریافت می کنند پرداخت خواهند کرد.

کلام آخر

اگر متقاضی تحصیل در ایتالیا هستید می توانید برای گرفتن اطلاعات بیشتر به دفتر موسسه یگانه سفیران دانش تحت مجوز وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید و از مشاوره بیشتر برای خدمات اعزام، بورسیه استانی ایتالیا، ویزای تحصیلی ایتالیا، شرایط سفارت ایتالیا در تهران و … بهره مند شوید.

دانشجویان عزیزی که در دیگر نقاط کشور عزیزمان هستند نیز می توانند از مشاوره انلاین یا تلفنی موسسه یگانه سفیران دانش ( گروه اعزامی اپلای ایتالیا ) استفاده کنند. لازم به ذکر است تمامی مشاوره های موسسه اعم از حضوری ، تلفنی و آنلاین برای دانشجویان عزیز رایگان می باشد.

درصورتیکه قصد تحصیل در ایتالیا را دارید می توانید با کارشناسان زبده موسسه اعزام دانشجوی یگانه سفیران دانش از طریق فرم های درخواست مشاوره و ارزشیابی تحصیلی در ارتباط باشید.

3.9/5 - (8 امتیاز)